Uber Eats en Deliveroo doorgelicht: mogelijk oneerlijke marktpraktijken

Beeld ter illustratie
Shutterstock Beeld ter illustratie
Federaal minister van Middenstand en Zelfstandigen Denis Ducarme (MR) schakelt de Economische Inspectie in tegen de leverdiensten Uber Eats en Deliveroo wegens verdenking van oneerlijke marktpraktijken. Dat meldt de minister vandaag na overleg met de bezielers van de #SaveMyResto-campagne.

De campagne #SaveMyResto brengt restauranthouders samen die de agressieve marktpraktijken aanklaagt van de leveringsplatformen Uber Eats en Deliveroo. De Amerikaanse leverdiensten zouden buitensporige commissies innen en reclamecampagnes uitwerken zonder voorafgaandelijk overleg met de restaurants.

“Ik wil deze leverdiensten de horecasector, die zwaar te lijden heeft onder de Covid-19-crisis, niet laten verzwakken”, aldus de minister, die niet uitsluit dat er gerechtelijke stappen zullen volgen en dat ook de Belgische Mededingingsautoriteit ingeschakeld wordt.

Wetboek van Economisch Recht

“Wie zijn dominante positie misbruikt, zal de overheid op zijn weg tegenkomen”, aldus de minister, die verwijst naar de hervorming van het Wetboek van Economisch Recht, dat een betere bescherming biedt aan onder meer kmo’s en zelfstandigen. “Ik heb de Economische Inspectie gevat om een onderzoek te voeren naar de leveringsplatformen die de regels niet naleven. Als blijkt dat ze zich schuldig maken aan oneerlijke praktijken of misbruik van economische afhankelijkheid, zullen ze uiteraard gesanctioneerd worden”, besluit Ducarme. 

Deliveroo zegt in een reactie dat de restaurants via de samenwerking met Deliveroo kunnen groeien door nieuwe klanten te bereiken. “Deliveroo is een aanvulling op de verkoop van eten in het restaurant, wat de inkomsten verhoogt en nieuwe commerciële mogelijkheden biedt. Dit is van vitaal belang geweest voor de Belgische restaurants tijdens de lockdown en Deliveroo zal restaurants ook tijdens het herstel blijven ondersteunen”, klinkt het.

Het bedrijf verdedigt ook de aangerekende commissies. “Die dekken kosten en worden geherinvesteerd in onze operaties, ten voordele van de koeriers, de restaurants en de klanten.” 




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.