Twee minderjarigen komen om onder trein in Schaarbeek

Twee jongens van 15 en 17 jaar oud zijn gisteravond om het leven gekomen toen ze ter hoogte van Brussel-Noord aangereden werden door een trein. De twee liepen omstreeks 23.55 uur op de sporen en de bestuurder kon de aanrijding niet vermijden. Wat ze op dat uur op de sporen deden, is nog onduidelijk. De minderjarigen overleefden de klap niet.

Op de trein, die van Antwerpen naar Brussel-Zuid reed, zaten 84 reizigers. Zij werden met bussen naar het station Brussel-Noord gebracht. Het labo en het Brusselse parket kwamen ter plaatse. Meer informatie over de exacte omstandigheden ontbreekt voorlopig nog. Twee van de zes sporen werden na het ongeval buiten gebruik gesteld. Omdat er 's nachts en in het weekend weinig spoorverkeer is, veroorzaakte dat weinig hinder. Het treinverkeer kon na 5.00 uur vanochtend normaal hernemen.

"Vakanties zijn zwarte periodes"
Hoewel de omstandigheden nog niet opgehelderd zijn, herinnert de woordvoerder van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel, Arnaud Reymann, eraan dat de sporen privaat domein zijn. "De schoolvakanties zijn echt een zwarte periode. Veel kinderen en studenten respecteren het spoordomein niet en doen gevaarlijke dingen."

"Als je trein hoort, is het te laat"
"Het Belgische net is een van de dichtste ter wereld. Er zijn dus veel sporen in de buurt van woningen. De mensen gebruiken de sporen als speelterrein, om een kortere weg te nemen of om hun hond uit te laten. Het gevaar zit hem in het feit dat de mensen denken dat ze treinen zullen horen aankomen. Maar een trein is stil en als je hem hoort, is het al veel te laat", aldus Reymann.

Campagne
Infrabel wijst er ook op dat er in juni nog maar een grootscheepse campagne was rond spoorlopen. "We wezen er in filmpjes op dat op de sporen lopen levensgevaarlijk is", zegt woordvoerder Thomas Baeken. "We leverden ook inspanningen om risicoplekken af te sluiten, we deelden folders uit en er waren extra controles van de spoorwegpolitie. Maar dan moeten de regels ook gerespecteerd worden." De plek waar het ongeval gebeurde, was volgens Infrabel afgesloten met hekken. "Maar de E19 is bijvoorbeeld niet afgesloten, en toch gaat niemand daar lopen. Waarom begrijpen de mensen dàt wel? "

Struikelmatten
Baeken zegt tot slot dat het succesvolle proefproject met de struikelmatten het komende jaar nog wordt uitgebreid naar een honderdtal bijkomende overwegen. Struikelmatten zijn rubberen matten die niet toelaten om over te lopen door een diepe reliëfstructuur.