TUI biedt gedupeerde reizigers vakantie met aftrek van aan Thomas Cook betaald bedrag

Tui wil gedupeerde reizigers van Thomas Cook een oplossing bieden.
ANP Tui wil gedupeerde reizigers van Thomas Cook een oplossing bieden.
Klanten van Thomas Cook die hun reis in het water zien vallen door het faillissement van de touroperator, kunnen via concurrent TUI een alternatieve reis boeken waarbij het bedrag dat ze al bij Thomas Cook betaalden, in mindering wordt gebracht. Ze moeten in ruil een volmacht geven waarmee TUI het bedrag kan recupereren bij het Garantiefonds Reizen. 

Volgens TUI verkiest een groot deel van de getroffen reizigers om toch op vakantie te vertrekken, en daarom biedt de touroperator een oplossing. “De getroffen reiziger kan via een TUI-shop een nieuwe reis boeken met onmiddellijke verrekening van de bedragen die reeds rechtstreeks aan Thomas Cook werden betaald”, klinkt het. “Op basis van een volmacht en het volledige dossier van de klant neemt TUI de administratieve afhandeling van de terugvordering bij het Garantiefonds op zich. Het voordeel voor de reiziger is drieledig: geen administratieve rompslomp, geen wachttijd voor de terugbetaling en geen tijdelijke dubbele financiering van zijn reis.”

Garantiefonds

Indien de nieuwe vertrekdatum minstens 45 dagen na de boekingsdatum valt, kan het proces ook online worden geregeld.

Het Garantiefonds Reizen en de curatoren van Thomas Cook hebben donderdag beslist om alle reizen die bij Thomas Cook in België geboekt waren, te annuleren. Wie een reis geboekt had, kan voor de terugbetaling ervan terecht bij het Garantiefonds Reizen. 




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Martine Van Doren

    Even wachten met boeken, is waar Tui heeft zijn prijzen verhoogd. Misschien als Thomascook nekerman België investeerders vindt kunnen we misschien terug bij hun boeken. Nekerman België was niet verlieslatend dus mijn vertrouwen zouden ze alvast krijgen Tui echt beschamend profiteren van mensen die getroffen zijn door het faillissement. Dezelfde reis aanbieden dat zou pas klantgericht werken zijn. Wij krijgen de betaalde vakantie sowieso terugbetaald. Er zijn nog alternatieven buiten Tui

  • tom verstrepen

    Op de reactie van Martine,U verteld dat TUI dan iets duurder is.. Als TUI het voorschot in mindering brengt,en dan zelf bij het garantiefonds alles verder afhandelt,Dan betaal ik met veel plezier iets meer. Ze hebben er werk aan,en anders moeten wij misschien 1 jaar wachten op terugbetaling..ik vind dit zeer mooi van TUI;had er eigenlijk zelf nog aan gedacht dat ze dit konden doen voor ik dit gelezen had..

  • Laetitia Dubois

    Het is dus NIET WAAR !! Wij hebben juist geboekt, en bij het ondertekenen zeggen ze ons dat wij het totaal moeten betalen en dat zij ons zullen helpen bij het terug vorderen.

  • Michel Waegenaere

    De ene zijn dood is de andere zijn brood.

  • Willy Stinissen

    Ik vraag me af hoe groot dat fonds is en waarin men dat geld belegd heeft. Ik kan me niet voorstellen dat zoveel geld dadelijk beschikbaar is.