Treinverkeer weer op schema na brandje in Brusselse noord-zuidas

Politie start onderzoek en sluit kwaad opzet niet uit

Belga
Spoorwegnetbeheerder Infrabel en de politie zijn een onderzoek gestart naar een brandje deze ochtend op de drukke noord-zuidas in Brussel. Ook de piste van kwaad opzet wordt onderzocht, meldt Frédéric Petit van Infrabel. Het treinverkeer verloopt inmiddels weer normaal.

Het treinverkeer was sinds 09.45 uur onderbroken tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid door rookontwikkeling in een tunnelkoker ter hoogte van het station Brussel-Congres. Naast de sporen was een brandje ontstaan, bevestigde brandweerwoordvoerder Walter Derieuw aan de lokale nieuwssite Bruzz

De oorzaak van de brand is nog onbekend en wordt onderzocht. De piste van kwaad opzet wordt niet uitgesloten, zegt Petit.

Tijdens de interventie werd het treinverkeer tussen de stations Brussel-Noord en Brussel-Zuid volledig stilgelegd. Er werden treinen afgeschaft en de vertragingen liepen op tot een uur. Om 10.50 uur werden de eerste twee sporen vrijgegeven, rond de middag waren nog twee andere sporen opnieuw berijdbaar. Sinds 16 uur verloopt het treinverkeer tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid weer zo goed als normaal, meldt Petit. 

Aangezien er dit weekend werken gepland waren in een van de drie tunnelkokers, zou het treinverkeer sowieso maar op vier van de zes sporen rijden. Mogelijk zullen de geplande werkzaamheden in één tunnelkoker (met twee sporen), die door het brandje werden uitgesteld, alsnog opgestart worden. Maar dat heeft geen gevolgen voor het treinverkeer, omdat er in het weekend minder treinen rijden.

De twee sporen in de tunnelkoker waar er brand was, zijn terug bruikbaar. De twee sporen werden kort voor 17.00 uur vrijgegeven, nadat de schade die door het brandje was aangericht, was hersteld. Dat betekent dat de zes sporen van de Brusselse noord-zuidas weer beschikbaar zijn. 




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • jean petermans

    Hoe is het mogelijk dat men ooit zo'n flessenhals heeft kunnen plannen zonder een fatsoenlijk back-up uitwijkmogelijkheid.

  • Lucien Mertens

    Als men de vooroorlogse infrastructuur bekijkt moet men zich toch wel afvragen waar al dat geld heen is nietwaar, niets wordt vernieuwd, niets wordt ooit vervangen...enkel de goud delvende ceo's.

  • Roger Cooks

    In dit land de trein nemen is altijd een garantie op avontuur... waar gaat de trein nu weer stilvallen?? Vetbetaalde CEO's zorgen dan ook graag dat er steeds animatie is.

  • Hugo VAN HAEVRE

    Gewoon zo vlug mogelijk privatisen en bij niet voldoende hun voordeeltjes afpakken zal vlug gedaan zijn, ze worden al jaren in de watten gelegd, maar dat ze daarvoor moeten presteren dat weten ze niet, de belastingbetaler betaald toch hun rekening