Treinongeval in Aarschot: Brent (20) sterft door fout op blaadje papier

AARSCHOT-wagen gegrepen door goederentrein
Bollen AARSCHOT-wagen gegrepen door goederentrein
Een vergeten zinnetje op een blad papier: dat is de oorzaak van het dodelijke treinongeval in Aarschot. De machinist moest trager rijden aan de overweg omdat de slagbomen openstonden, maar die info ontbrak op zijn instructieblad. Met 80 km/u ramde hij de auto van de 20-jarige Brent en zijn vrienden.

Het parket van Leuven onderzoekt wie verantwoordelijk is voor het treinongeval waarbij de 20-jarige Brent Van Eylen stierf. Volgens spoornetbeheerder Infrabel wijzen de eerste vaststellingen richting een menselijke fout. "Onze technische diensten sluiten een defect aan de installatie volledig uit", zegt het spoorbedrijf.

De overweg in Aarschot waar het ongeluk plaatsvond.
Bollen De overweg in Aarschot waar het ongeluk plaatsvond.

Zonder instructie

Volgens een bron dicht bij het onderzoek had de vervangende bestuurder van de goederentrein een belangrijke instructie niét gekregen. De trein was in panne gevallen en mocht na reparatie weer vertrekken. "Normaal sluiten alle overwegen in de buurt als een trein stilvalt", legt de bron uit. "Als er een reset gebeurt - automatisch of handmatig - staan ze open. Dat is op zich niet erg: de treinbestuurder krijgt dan voor hij vertrekt de instructie om traag te rijden. In dat geval moet hij met 5 km/u voorbij spoorwegovergangen rijden en toeteren zodra hij in de buurt komt."

Maar de verantwoordelijke voor het regelen van het treinverkeer zou vergeten zijn om die informatie op het instructieblad van de machinist te schrijven. Daardoor dacht die dat de overwegen automatisch zouden sluiten en reed zijn trein met de reguliere snelheid.




85 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Tom O'Bedlam

    Je had natuurlijk ook bij een "reset" alle slagbomen standaard op "gesloten" kunnen zetten ipv "open". Het is maar een gedachte.

  • Dimi De beuckeleer

    Voor alle reacties van mense hier moet dat op een papier staan?ja voor de 1/60 vlamingen dat autistisch zijn moet dat inderdaad, autiste geen empathie?jullie kunnen nog iets leren van ons op vlak van begrip hebben voor anderen!!!

  • Geert Limme

    Veel commentaren van mensen die van toeten nog blazen weten. Het is en blijft een treurige gebeurtenis, dit zowel voor de familie als voor de mensen die door het uitvoeren van hun taak mogelijks een fout hebben gemaakt. Wie hier en nu kan zeggen nooit een fout te hebben gemaakt, mag van mij onmiddellijk aan de slag bij de NMBS, Infrabel of de privé operatoren. Veel sterkte aan de personen die dit drama moeten verwerken.

  • Jos Nijs

    Wat me nog het meest stoort: op de radio vertelde een verantwoordelijke "dat deze situatie zo uitzonderlijk was, dat het nooit meer zou voorkomen en bijgevolg de procedure niet aangepast moest worden." Die zou van mij direct zijn C4 gekregen hebben.

  • Johan Degroote

    Is dit nu zoo moeilijk , een rood licht voor de treinbestuurder als een slagboom openstaat ! Ongeacht welke richting de trein rijd !