Treinen weer iets stipter, maar ook meer afgeschafte ritten

Illustratiefoto.
Baert Marc Illustratiefoto.
"Er is sinds oktober een verbetering van de stiptheid merkbaar." Dat zeggen spoornetbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS vandaag bij de bekendmaking van de stiptheidscijfers voor januari. Voor de vierde maand op rij lag het stiptheidspercentage hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder.

In januari reed 90 procent van de de binnenlandse treinen "stipt". Dat wil zeggen dat ze hoogstens 6 minuten vertraging hadden in hun eindstation en/of bij aankomst in Brussel. In januari 2018 bedroeg de stiptheid 88,6 procent.

Minder goed nieuws is dat het aantal afgeschafte treinen sterk steeg. Er werden in januari 2.752 treinen afgeschaft, of 2,4 procent, tegen 1.694 of 1,5 procent in januari vorig jaar.

Te veel vertragingen

Een verbetering van de stiptheid is hoogstnodig. Over heel 2018 reed maar 87,2 procent van de treinen op tijd (maximaal 6 minuten vertraging), het laagste percentage in vijf jaar, zo werd eerder bekendgemaakt.


NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir en Infrabel-CEO Luc Lallemand kondigden tijdens een zitting in de Kamercommissie Infrastructuur een maand geleden aan dat ze bijna vijftig maatregelen hebben opgelijst om de stiptheid op korte termijn te verbeteren. Met een externe consultant zal een stiptheidsprogramma worden uitgewerkt voor de periode 2019-2022.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Eric De Bondt

    Afgeschafte treinen worden niet in de stiptheidsstatistieken opgenomen. De verbeterde stiptheid is hier dus vooral het gevolg van de vele afgeschafte treinen. Dus als er op een stakingsdag eens geen enkele trein rijdt, dan zal de stiptheid volgens de 'snuggere' NMBS-directie 100% bedragen. Wordt het daar eens geen hoog tijd om deze onbekwamen de laan uit te sturen en statutaire vastbenoemdheid af te schaffen?

  • Lucien Mertens

    Kwestie van compenseren zeker...reis met de trein, kan je lang van genieten.

  • Bob Boomer

    Als de siptheidsgrafiek zodanig slecht resulteert dan hak je die gewoon in stukken. Enerzijds behoud je een deel van de stiptheid en je creëert met een ander stuk een nieuwe grafiek afgeschafte treinen. Alleen is elke stipheidsmeting nadien corrupt en elke mededeling ongeloofwaardig ! Maar ja, als er een consensus is dan zijn de "wetenschappers" correct bezig hé ! Onnozelaars.

  • David Willems

    De trajecten in tijd nog wat verlengen zoals al een paar keer gedaan is en dat komt in orde.

  • Jan Van Boterdael

    Als je het zelf zegt ja en zo lang dat je dat belachelijk systeem aanhoudt ja.