Treinen rijden veel minder stipt

UNKNOWN
De treinen op het Belgische spoor reden van januari tot maart opvallend minder stipt, zo blijkt uit statistieken van Infrabel.

In het eerste trimester reed 85,6 procent van de treinen met een vertraging van minder dan zes minuten. Dat was 3,7 procentpunt minder dan in de winter van vorig jaar. Als gekeken wordt naar de stiptheid op het volledige treintraject was er een sprake van een stiptheid van 85,1 procent (-4,2 procentpunt). Het stiptheidscijfer is het slechtste in jaren, geeft men bij Infrabel toe. De woordvoerster wijst wel op de bijzonder strenge winter.

Uiteenlopende oorzaken

De belangrijkste oorzaken voor de vertragingen zijn problemen met het rollend materieel van de NMBS (29,7 pct), incidenten op buitenlandse netten (15,6 pct) en storing van de seininrichting (12,1 pct). De laatste jaren ging de stiptheid op het Belgische spoornet geleidelijk achteruit. Tussen 2001-2005 reed gemiddeld nog 93,3 procent van de treinen op tijd. In 2006 was dat 90,6 pct, in 2007 89,2 pct, gevolgd door een lichte verbetering van 90,2 pct in 2008 en slechts 88,8 pct in 2009.

Afwachten

Het valt wel nog af te wachten of de tendens van het eerste trimester de rest van 2010 zal worden bevestigd. In de ochtendspits reed 81,7 pct van de treinen met minder dan 6 minuten vertraging, in de avondspits was dat 79,7 pct. In de weekends werd een score van 90,9 pct gehaald. Zo'n 8.182 treinen (of 2,5 pct van totaal) werden afgeschaft. Door de vertragingen daalde ook het aantal verzekerde aansluitingen: van 89,4 pct in het eerste trimester vorig jaar tot 85 procent dit jaar. (belga/ddh/dea)