Treinbotsing eist 18 doden en 171 gewonden in Halle

REUTERS
In Buizingen, een deelgemeente van Halle, zijn twee passagierstreinen in volle ochtendspits op elkaar gebotst. 18 mensen overleefden de klap niet, 171 anderen hadden verzorging nodig. Twee wagons zijn totaal vernield, en een derde staat op het andere spoor. Volgens provinciegouverneur Lodewijk De Witte heeft een van de twee treinen een stoplicht genegeerd. Een derde trein moest een noodstop maken.

Het ongeval gebeurde rond twintig voor negen op de lijn Brussel-Zuid en Quévy. De trein uit Leuven (richting Braine-Le-Comte) zou een rood sein niet hebben opgevolgd, maar dat moet het onderzoek van het parket uitwijzen. Dat onderzoek kan maanden duren. De andere trein - op de lijn Quiévrain-Luik - heeft volgens de informatie van de gouverneur wel correct de signalen gevolgd. De trein stopte zoals voorzien in Buizingen, maar reed met een vertraging van ongeveer tien minuten. Het was die trein die in de flank gegrepen werd door de trein uit Leuven.

"Om voorlopig onbekende redenen hebben beide treinen elkaar lateraal (aan de zijkant, nvdr.) aangereden ter hoogte van een wissel bij het buitenrijden van het station van Halle richting Brussel", melden Infrabel en de NMBS. De maatschappijen wensen zich voorlopig niet uit te spreken over de oorzaken van het ongeval. Het opnieuw in dienst stellen van de sporen zal hoogstwaarschijnlijk minstens drie werkdagen in beslag nemen.

18 doden en 171 gewonden
Volgens het Brusselse parket en de gouverneur vielen er 18 doden - vijftien mannen en drie vrouwen - en 171 gewonden, onder wie elf zwaargewonden. De zoektocht naar slachtoffers is inmiddels stopgezet wegens de duisternis. "Vermoedelijk bevinden er zich nu geen lichamen van slachtoffers meer in de treinen", zegt Anja De Wolf van het crisiscomité. "Wel bevinden zich mogelijk nog geknelden onder de wagons." De wagons worden in de loop van de nacht bewaakt, en de zoekwerken zullen morgen zeker nog voortgezet worden. De dode slachtoffers zijn overgebracht naar een mortuarium in Neder-Over-Heembeek, waar psychologische en sociale assistentie is voorzien om de families op te vangen. 

Onder de gewonden bevindt zich één kind. Twee dodelijke slachtoffers zouden de Franse nationaliteit hebben. Ongeveer 55 gewonde passagiers werden via een medische voorpost verspreid over de ziekenhuizen. Daarnaast gingen 89 gewonden op eigen kracht naar een ziekenhuis.

Volgens minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom en de gouverneur gaat alle aandacht naar het identificeren van de slachtoffers. Dit zou nog 24 uur kunnen duren.

Bovenleiding zwaar beschadigd
De betrokken treinen moeten nog weggesleept worden. Bovendien werd de bovenleiding zwaar beschadigd, waardoor het spoorverkeer tussen Halle en Brussel-Zuid en tussen Halle en Etterbeek de komende twee à drie dagen is onderbroken. Tussen Brussel en Halle worden treinpassagiers met een bus op hun bestemming gebracht. Voor meer informatie in verband met de hinder op het spoor kunnen de reizigers terecht op het nummer 02/528.28.28 of op de website www.railtime.be.

De treinramp heeft ook verdere gevolgen voor de Eurostartreinen. Morgen worden alle treinen tussen Brussel en Londen geannuleerd, en de reizigers krijgen de raad om hun reis uit te stellen of te annuleren. Passagiers kunnen een terugbetaling vragen, of hun ticket omruilen naar een latere datum. De Eurostartreinen tussen Parijs en Londen rijden normaal. Ook het Thalys-treinverkeer is morgen de hele dag onderbroken. Reizigers kunnen hun Thalys-ticket voor vandaag of morgen volledig terugbetaald krijgen, of kunnen hun reis uitstellen. Er bestaat nog geen duidelijkheid over de situatie in de komende dagen. Meer info op www.thalys.com.

Vergoeding slachtoffers
De beroepsvereniging van verzekeringsondernemers Assuralia meent dat het nog veel te vroeg is om te zeggen wie verantwoordelijk is voor de vergoeding van de slachtoffers. Volgens François de Clippele van Assuralia is de NMBS in de eerste plaats zijn eigen verzekeraar, door het contract dat de maatschappij is aangegaan met zijn betalende klanten.
 
Hij is van mening dat geval per geval moet bekeken worden welke verzekeraars tussenbeide zullen komen. "In de eerste plaats is er de verzekering op arbeidsongevallen, die tussenbeide komt voor de slachtoffers die op weg waren naar het werk", zegt de Clippele. De betrokken verzekeraars zullen de slachtoffers vergoeden en achteraf de kosten verhalen op de verzekeraar van degene die uiteindelijk verantwoordelijk gesteld wordt voor de ramp.
 
De slachtoffers zouden daarnaast ook hun ongevallenverzekering of verzekering op juridische bescherming kunnen aanspreken. De gewonden zullen dan weer beroep kunnen doen op hun hospitalisatieverzekering. De Clippele raadt de slachtoffers aan om contact op te nemen met hun werkgever, makelaar of verzekeraar.

Crisiscentra
Er zijn twee crisiscentra opgericht in Leuven en Halle. Koning Albert heeft rond 17.15 uur een bezoek gebracht aan de plaats van de ramp, net als premier Yves Leterme en een tiental federale en regionale ministers.

De stad 's-Gravenbrakel, van waar dagelijks heel wat pendelaars richting Brussel vertrekken, heeft een hulp- en informatiecel opgericht. Inwoners van 's-Gravenbrakel die meer te weten willen komen over hun naasten of psychologische steun zoeken, kunnen contact opnemen via het nummer 0498/93.29.49. Het crisiscentrum in Buizingen sluit stilaan de deuren, omdat de meeste gewonden kunnen vertrekken.

De burgemeesters van Bergen en Frameries, Elio Di Rupo en Jean-Marc Dupont, zetten samen met de chefs van de betrokken politiezones een speciale cel op om bijstand te verlenen aan families van eventuele slachtoffers uit Bergen en de Borinage bij de ramp. Di Rupo en Dupont raden families aan zich voorlopig rechtstreeks te wenden tot de noodnummers. Voor alle informatie rond slachtoffers moeten mensen zich wenden tot de provinciale zetel van het Rode Kruis in Leuven: 016/39.80.70 en 73. Voor informatie over het treinverkeer tot het nummer 02/528.28.28. (jv/vsv/odbs/bdr/lpb/gb/sam)

REUTERS
BELGA
REUTERS
ANP
Photo News
BELGA