Treinbestuurders in open brief: "Onze excuses, reizigers, voor de vertragingen"

"Onze welgemeende excuses", aldus de treinbestuurders in een open brief.
Imagedesk / Bart Dewaele "Onze welgemeende excuses", aldus de treinbestuurders in een open brief.
Een groep treinbestuurders van de NMBS voert actie voor een hoger loon. Omdat ze dat voorlopig niet lijken te krijgen, houden ze momenteel een stiptheidsactie die kan leiden tot vertragingen. In een open brief aan de reizigers leggen ze hun actie uit. 

De actie van de treinbestuurders staat volgens de groep los van de vakbonden. "Wij zijn een groep treinbestuurders die gezamelijk de voorstellen van de directie verwerpen", laat de groep, die zich 'de bezorgde treinbestuurders' noemt, weten via mail. Naar eigen zeggen zijn 1.450 van de 2.950 treinbestuurders bij de groep aangesloten. "We zijn gesteund door het grootste deel van de treinbestuurders maar voeren onze actie zonder de vakbonden omdat we niet onmiddellijk willen afstevenen op stakingen, en zo de reizigers niet willen gijzelen. We gaan door met deze actie tot de directie bereid is om te onderhandelen over baremaverhogingen, en niet via de premiestelsels. Als de onderhandelingen echter te lang duren, zullen de vakbonden wel ingrijpen met stakingsaanzeggingen. Hier zijn nu al geruchten rond."

De volledige open brief kan u hier lezen:

Beste reiziger,

Eerst en vooral willen wij ons verontschuldigen voor de manier waarop we U moeten benaderen. De gedragscode van de NMBS verbiedt ons echter om te communiceren naar jullie toe.

Het is U waarschijnlijk al opgevallen dat sommige treinen extra rustig rijden en dat de bestuurder de opgelegde reglementering, zoals steeds, nauwgezet volgt. We doen dit nu echter nóg nauwgezetter en nauwkeuriger waardoor er vertraging kan veroorzaakt worden. We hebben hiervoor echter grondige redenen.

Een goed jaar geleden werd ons, door de directie, beloofd om ons beroep op te waarderen. Dit kwam omdat men, zowel vanuit werknemerszijde als werkgeverszijde, vond dat de inhoud van ons beroep niet meer strookte met ons loon. De laatste jaren zijn immers heel wat innovaties (ETCS, moderner materieel, wijzigingen in de reglementering, …) doorgevoerd waardoor de kennis én de verantwoordelijkheden van de treinbestuurder enorm gegroeid zijn.

Momenteel is er echter van opwaardering geen sprake meer. De toon is gewijzigd naar herwaardering en zelfs win-win. De directie eist nu zelfs productiviteitsverhogende maatregelen. Maatregelen waarvan wij zeker zijn dat ze de algemene veiligheid in het gedrang kunnen brengen. Uw veiligheid, als reiziger.

Als bestuurders willen we een gelijke behandeling voor iedereen. In het huidige voorstel zijn er bestuurders die minder zullen verdienen, andere meer. De overgrote meerderheid moet het echter doen met een klein bedrag. Nochtans zijn onze verlangens niet groot.

We hebben de directie al diverse malen attent gemaakt dat we onze herwaardering willen zien via een verhoging van het basisloon, in plaats van via premies, en een blijvende humanisering van onze diensten. Dit lijkt ons voor iedereen fair. We voeren immers allemaal onze job met evenveel passie en enthousiasme uit. Dit is, volgens ons, de grootste vorm van waardering voor onze functie en verantwoordelijkheid.

De laatste tijd zijn diverse peperdure projecten naar de prullenbak verwezen. Ettelijke miljoenen publiek geld werden door de ramen gegooid. Zelfs een voormalig gedelegeerd bestuurder, die een fikse ontslagvergoeding incasseerde en prompt het spoorwegpersoneel aanviel, werd met open armen terug ontvangen. Zaken die voor ons, als personeel, niet door de beugel kunnen. Wij vragen dat deze middelen vrijgemaakt worden voor het personeel én de dienstverlening.

Vandaar deze tijdelijke actie. Want we willen, ondanks alles, het stakingswapen niet ter hand nemen. U bent immers onze voornaamste prioriteit. Een tevreden reiziger maakt ook ons tevreden. We willen niemand gijzelen. We gaan ervoor om iedereen veilig en stipt op z’n bestemming te brengen. Of het nu gaat over de schoolgaande jeugd, de gewone werkman of het gezin dat een daguitstap maakt. We willen er zijn voor jullie, vandaag, morgen en in de toekomst. Maar wel mét respect en waardering van onze werkgever.

En daarom nogmaals onze welgemeende excuses.

Met vriendelijke groeten,

De bezorgde treinbestuurders.




61 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Chris Devlaeminck

    Het is een feit dat de directie onder de niet directie verbonden personeelsleden een chronisch te kort aan personeel creëert. Ook onder de treinbestuurders. Dit om hun eigen personeelsbestand in leven te houden. Neem 70% personeel weg op sommige bureaus en de rest moet dan nog maar 4 uur per dag werken. Op hun kont.

  • Marc Camp

    Ach Johan het is hier zoals gewoonlijk, klagen en zagen over werknemers vakbonden en stakingen. Die ene dag dat doet het hem altijd, altijd moeten ze hierover zagen. Als men in Duitsland gaat staken, doen ze dit voor 6 weken en langer, idem frankrijk. Maar hier klaagt men als er is 1 dag gestaakt wordt.

  • johan vankeirs

    Geef de klagers lik op stuk.Onze NMBS doet het goed en zeker het personeel.De top en organsatie is zeer dikwijls zelf verantwoordelijk voor de vertragingen.Zie eens naar de SNCF,die staken gewoonweg 36 dagen en gijzelen 100000 den reizigers.Hoe moeten deze mensen dagelijks op hun werk geraken?Niet klagen mensen,het kan erger!

  • Jean Pollet

    de vele ongevallen met vrachtwagens .Zou de stiptheid er ook voor iets tussen zitten ? geen stock , om dat uur lossen , stress . altijd spanning .Geen tijd om de veiligheid toe te passen ? privé

  • Naomi Beal

    Ja precies alsof treinbestuurders aan een boom groeien, ze zijn overwerkt en onderbetaald en moeten veel uren kloppen. Als ge dan geen opslag krijgt maar wel geld in projecten steekt die mislukken ge zou voor linder kwaad zijn, echt arm Belgie. Ze roepen om te privatiseren Awel doe maar dan zal de helft van de reizigers terug den auto nemen omdat de tickets duurder zijn. Ge hebt er zelf om gevraagd kom achteraf niet janken,