Treinbegeleiders staken vandaag: 3 op de 5 treinen rijden, focus op festivals en de kust

Photo News
Treinbegeleiders van de onafhankelijke spoorbond OVS zijn afgelopen nacht - zoals aangekondigd - een staking begonnen. De NMBS heeft een alternatieve dienstregeling uitgewerkt waardoor drie op de vijf treinen rijden. De focus ligt op de treinen naar de kust en naar de festivals, zoals het drukbezochte Tomorrowland.

De staking is om 3 uur vanochtend begonnen en duurt nog tot zondagochtend 3 uur. Aanleiding is een conflict over vakantiedagen. De kleine spoorvakbond OVS eist de garantie om aan minstens 15 procent van het voorziene kader gelijktijdig verlof te kunnen toekennen. De vakbonden ACOD Spoor en ACV-Transcom staken niet en houden vast aan onderhandelingen met de NMBS-directie.

Over het algemeen rijden drie op de vijf treinen. De helft van de S-treinen rijdt, en een derde van de L-treinen. Daarentegen rijden de meeste andere extra treinen, richting de kust en andere toeristische bestemmingen, niet. Van sommige IC-treinen wordt de reisweg ingekort. De trein stopt niet in de volgende stations: Bilzen, Bouwel, Diepenbeek, Glons, Hamont, Herstal, Kessel, Liers, Lommel, Milmort, Neerpelt, Nijlen, Overpelt, Tongeren.

Gentse Feesten en Tomorrowland

Van en naar de kust rijden vandaag de meeste IC-treinen. Het gaat om de treinen tussen Eupen en Oostende en de treinen tussen Genk en Blankenberge. Deze stoppen in verschillende grote stations. Er is ook goed nieuws voor wie naar de Gentse Feesten wil, want deze treinen stoppen ook in Gent-Sint-Pieters. 

Ook het treinaanbod naar het festivalterrein van Tomorrowland is verzekerd. Overdag rijden alle S-treinen van en naar het station van Boom en ook de drie extra nachttreinen, die na elke festivaldag van Boom naar Antwerpen sporen, worden ingezet.

“De alternatieve treindienst rijdt zoals voorzien, al is het niet uitgesloten dat er her en der nog een trein wordt geschrapt”, geeft NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman een stand van zaken. Wie vandaag de trein wil nemen, wordt aangeraden vooraf de online routeplanner van de NMBS te raadplegen.




37 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Peter Janssens

    Tijd dat we een regering krijgen die terug geld steekt in het openbaar vervoer ! MIVB maakt winst !

  • Geert De Meyer

    100% mijn steun. Het is al jaren dat ze met te weinig zijn en te veel overuren hebben die ze niet kunnen opnemen. Stel je in hun plaats en je zal precies het zelfde doen.

  • PHILIPPE QUINART

    Dit is slecht voor ons imago stelt de woordvoerder van NMBS. Het welzijn van hun personeel is dus gewoon bijzaak.

  • Jan De Korte

    Onvoorstelbaar. Te weinig personeel. De Zwitserse spoorweg die een vergelijkbaar spoorwegennet heeft, wel DUBBEL zo veel reizigers vervoert doet het met 5000 man personeel minder!!!!!!! Bovendien is de service een pak beter. Hebben een hoge wedde, een onvoorstelbaar hoog pensioen, al op hun 55 op pensioen, daarnaast nog compensatiedagen zelfs al komen ze niet werken,... wat wilt ge dan als ge meer thuis zit dan moet gaan werken.

  • Vincent Diels

    Ik lees hier over 40/50 dagen verlof!? Dat zijn dan duidelijk mensen die denken dat ze het weten, maar er eigenlijk niets over weten ... Ik zal even duidelijkheid verschaffen. Treinbegeleiders hebben zoals iedereen in een full-continue systeem 24 dagen wettelijke vakantie. Daarbovenop hebben ze nog de erkende feestdagen (die ook iedereen heeft) + 13 kredietdagen die ze krijgen omdat ze in een 36-urige werkweek staan, maar er in de praktijk 40 uren doen! Is dat nu zo raar?