Transportvakbonden voeren actie aan grensovergangen

Photo News
De transportvakbonden voeren vanochtend actie aan verscheidene grensovergangen met Frankrijk en Nederland tegen plannen van Europa om te morrelen aan de rij- en rusttijden van vrachtwagen- en buschauffeurs.

ACV en ABVV waarschuwen daarmee tegen plannen waarover deze maand in het Europees Parlement zal worden gestemd en waardoor internationale bus- en vrachtwagenchauffeurs meer uren na elkaar mogen rijden en minder rusttijd hoeven op te nemen. Dat brengt de veiligheid van de chauffeurs en de andere weggebruikers in gevaar, klinkt het. "Vermoeidheid doodt", vat John Reynaert van de socialistische transportvakbond BTB samen.

Verboden

Europa wil het met haar plannen opnieuw mogelijk maken dat de lange wekelijkse rusttijd weer in de vrachtwagens zou mogen worden doorgebracht. Dat is nu verboden. En buschauffeurs zouden in het binnenland twaalf dagen op rij mogen rijden, wat nu alleen voor internationale reizen mag.


Om de chauffeurs en weggebruikers daarover te informeren, organiseren de vakbonden vandaag tussen 7 en 9 uur acties aan de grensovergangen van Meer, Rekkem, Zonhoven en Maasmechelen. Er zullen filterblokkades worden georganiseerd, waarbij pamfletten worden uitgedeeld. De actie kan hinder veroorzaken, maar het is niet de bedoeling de snelwegen af te zetten.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Daniel Meuleman

    In Brussel aan het Europees parlement moeten jullie zijn, koeioneer die potverteerders maar eens in plaats van opnieuw gewone mensen lastig te vallen.

  • Ghislain Rondo

    Laat die mannen van de EU eens 1 week met een vrachtwagen rijden, want die weten niet wat het is en zelfs met een auto weten ze het ook niet, ze zijn immers bijna altijd vervoerd. Nu vallen er doden met vrachtwagenchauffeurs die in slaap vallen of door een gevaarlijk rijgedrag wegens vermoeidheid.

  • Claeys Dimitri

    Alles zijn ze kapot aan het maken. Binnenkort hebben ze geen belgische chauffeurs meer. Proficiat europa. Belgische chauffeur slecht betaald per uur. Geen deftige parking meer enz enz

  • Patrick Rasschaert

    Altijd maar regels opleggen voor de gewone chauffeur maar de transportsector krijgt altijd maar meer vrijgeleide om het verkeer onveiliger te maken. Ze blijven inhalen en veroorzaken daardoor kilometers lange files, houden te korte afstand tussen tegenover hun collega"s zodat kop- staartaanrijdingen veel vlugger gebeuren, inhalen bij regenweer is schering en inslag. Kortom de verkeersveiligheid wordt er niet beter op mede door de cowboys van truckers in het verkeer.

  • Nordine Frighem

    Veiligheid voor op !! Ze vinden nu geen chauffeurs zal niet verbeteren denk ik! Nog meer uren werken !!