Transportsector wil Brussel lamleggen op 18 juni

PHOTO_NEWS
De transportfederaties Febetra, TLV en UPTR willen op 18 juni met vrachtwagens gaan betogen in Brussel. Dat zegt woordvoerster Isabelle De Maegt van Febetra na een vergadering van de drie organisaties. Er is een aanvraag voor de betoging ingediend. Onderwerp van het protest is de kilometerheffing. De Belgische Transportbond (BTB), een beroepscentrale van de socialistische vakbond ABVV, zal niet deelnemen.

De aanleiding voor de onrust is de bekendmaking door Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts van de tarieven voor de kilometerheffing. Vanaf april volgend jaar zullen vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton voor elke kilometer die ze op de belangrijkste verkeersassen in Vlaanderen rijden, een heffing tussen 0,074 euro en 0,2 euro moeten betalen.

De betoging moet een dubbele boodschap kracht bijzetten. "De transportbedrijven zullen de heffing doorrekenen. Ze zien geen andere oplossing", zegt De Maegt. "Daarnaast vragen we, gelet op de moeilijke situatie waarin de Belgische transportbedrijven verkeren, ook begeleidende maatregelen om onze concurrentiepositie enigszins te vrijwaren." Daarmee doelen de werkgevers op een loonkostenverlaging.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.
BELGA Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

De engagementen van de Vlaamse regering beperken zich volgens de transportfederaties tot "een catalogus van goede voornemens". Op basis van de tarieven die de regering voorlegt aan het Vlaams parlement, hebben TLV, UPTR en Febetra berekend dat een vrachtwagen die gemiddeld 80.000 kilometer per jaar rijdt op autosnelwegen 10.240 euro kilometerheffing zal betalen in de plaats van 1.250 euro voor het huidige eurovignet. Bovendien zal diezelfde vrachtwagen nog steeds over een eurovignet moeten beschikken indien hij ook in Nederland en/of Luxemburg rijdt.

De federaties hekelen dat "de economische crisis samen met het voorbarig openstellen van de Europese transportmarkt voor de Oostbloklanden, reeds tot dramatische gevolgen geleid hebben voor de Belgische transportondernemingen, zowel op economisch als op sociaal vlak". De eisen van de sector om de concurrentiepositie te verbeteren werden "helemaal niet beantwoord".

Daarnaast zijn de federaties van mening dat de kilometerheffing "geen enkele significante impact" zal hebben op de mobiliteit. "Vervoerders zullen geen ander alternatief hebben dan deze kilometerheffing integraal door de rekenen aan hun klanten", met de eindconsument die de rekening zal betalen.

UPTR, FEBETRA en TLV vragen aan de Vlaamse regering om de kilometerheffing te herzien en de tijd te nemen om met de federale regering rond de tafel te zitten zodat de Belgische vervoerders met gelijke wapens tegenover hun buitenlandse concurrenten staan. Aan de Brusselse en Waalse regering vragen ze om "vooral niet het voorbeeld van Vlaanderen te volgen".

Een vrachtwagen die gemiddeld 80.000 kilometer per jaar rijdt op autosnelwegen zal 10.240 euro kilometerheffing betalen in de plaats van 1.250 euro voor het huidige eurovignet

Vakbond neemt niet deel

De Belgische Transportbond (BTB), een beroepscentrale van de socialistische vakbond ABVV, zal niet deelnemen aan de betoging. "De federaties spelen soloslim en hebben nog niet de moeite gedaan om ons daarover te contacteren", zegt Frank Moreels, federaal secretaris wegvervoer & logistiek van BTB. Volgens Moreels zou de vakbond evenwel toch niet deelnemen, aangezien werkgevers en vakbond "het eens zijn over de problematiek, maar niet over de remedie".

"Wanneer de vraag zou komen van de transportfederaties, zijn wij natuurlijk bereid om te praten. Maar wij zullen niet deelnemen aan de betoging, tenzij er een vergelijk zou bereikt worden over de voorgestelde remedie voor de kilometerheffing. Maar nu is die in het nadeel van de chauffeurs", aldus Moreels.

BTB is niet tegen een kilometerheffing. "Maar dan wel een kilometerheffing die duidelijk en eenvormig is. Op Europees vlak. Voor iedereen gelijk. Niet zoals in België waar er maar liefst drie verschillende regelgevingen én bijhorende tarieven zullen zijn, in Vlaanderen, Wallonië en Brussel. En waar geen hond zal weten op welke weg je nu wel of geen kilometerheffing moet betalen", klinkt het.

De remedie die de werkgeversfederaties van de transportsector naar voor schuiven voor de kilometerheffing - dat er niet langer sociale zekerheidsbijdragen zouden moeten betaald worden voor de niet-productieve uren (de uren dat de chauffeur niet kan rijden maar wel beschikbaar moet zijn) - gaat volgens BTB ten koste van de chauffeur. "Want deze bijdragen worden gebruikt om de sociale zekerheid te betalen. Die dus zal worden uitgehold."

BTB ziet die oplossing bovendien ook "makkelijker beloofd dan gerealiseerd", want "het zijn de gewesten die de kilometerheffing invoeren, maar voor de sociale zekerheid is de federale staat bevoegd".

'De federaties spelen soloslim en hebben nog niet de moeite gedaan om ons daarover te contacteren'

Frank Moreels, BTB

Waalse tarieven

Aan Waalse zijde zijn onderhandelingen over de tarieven voor de kilometerheffing voor vrachtverkeer, de compensaties voor vervoerders en het netwerk waarop de heffing zal gelden intussen nog bezig. Minister van Financiën Christophe Lacroix hoopt dat de Waalse regering volgende week een akkoord kan bereiken.

De minister wacht nog op de resultaten van een socio-economische impactstudie van de heffing, die op 1 april volgend jaar moet ingaan. Lacroix bevestigde wel dat het basistarief voor de Waalse kilometerheffing lager zal liggen dan de gemiddelde kost van het vrachtvervoer op de Waalse wegeninfrastructuur.

Het Waalse Parlement heeft vanavond de aanpassing aan het samenwerkingsakkoord tussen de drie gewesten over de kilometerheffing goedgekeurd. Die aanpassing moet het mogelijk maken dat de tarieven verschillen naargelang de plaats en het tijdstip waarop er gereden wordt.

Voor de MR, die in Wallonië in de oppositie zit, gaat het om belangrijke aanpassingen die kunnen leiden tot concurrentie tussen de gewesten, wat nadelig kan zijn voor de Waalse kmo's. Maar de liberalen zijn vooral boos omdat de Waalse regering weigerde alle bijlagen van de conventie tussen Viapasse en Satellic vrij te geven. Slechts één van de 21 bijlagen was beschikbaar.

Jean-Luc Crucke (MR) drong erop aan dat de stemming zou worden uitgesteld wegens het gebrek aan transparantie, maar die vraag werd bij zitten en opstaan, meerderheid tegen oppositie, afgewezen. Daarop verliet de MR de zaal, gevolgd door Ecolo, PVDA en PP. Daarom keurde de PS-cdH-meerderheid de tekst unaniem goed.