Tot zover de klimaatambities: België krijgt CO2-uitstoot niet meer lager

Een bruinkoolfabriek spuwt dikke rookpluimen uit.
OLIVER BERG / EPA Een bruinkoolfabriek spuwt dikke rookpluimen uit.
De uitstoot van broeikasgassen kende in 2018 een lichte toename in ons land. Dat schrijft De Morgen. Een pijnlijke vaststelling, gezien de forse daling die nodig is om de beloofde ­ambities waar te maken.

Op klimaat.be, de federale site voor klimaatinfo, zijn de nieuwste uitstootcijfers van broeikasgassen gecommuniceerd. Die zijn best verontrustend: in 2018 bedroeg de totale uitstoot van broeikasgassen in België 118,3 megaton CO2-equivalenten, een lichte toename van 0,28 procent ten opzichte van 2017. De uitstoot van CO2, nauw verbonden aan energieverbruik, lag 0,63 procent hoger.

Na enkele jaren waarin onze uitstoot schijnbaar met alle moeite van de wereld een kleine daling vertoonde, zitten de cijfers nu dus zelfs lichtjes in de lift. De opstoot zou te wijten kunnen zijn aan een aantal kerncentrales die in 2018 hebben stilgelegen, vermoedt Mathias Bienstman, klimaatexpert bij Bond Beter Leefmilieu. Het grotere plaatje is volgens hem echter dat de stagnatie van de uitstootcijfers nu al vier jaar aanhoudt. “Terwijl ze als een gek zouden moeten dalen.”

De slechte cijfers voor 2018 staan in scherp contrast met de trend voor de EU. Voor datzelfde jaartal projecteerde het Europees Milieu-Agentschap (EMA) onlangs nog een daling van 2 procent voor de uitstoot van broeikasgassen in de EU, vooral te wijten aan het gedaalde steenkool­verbruik.

Het bevestigt allemaal nog maar eens het signaal dat het EMA in november al gaf: België zit niet op schema voor de Europese klimaatambities. België zal met de huidige beleidsmaatregelen de CO2-uitstoot tegen 2030 slechts met 13,3 procent reduceren, 21,7 procentpunten minder dan de beloofde inspanning van min 35 procent (ten opzichte van 2005). Nederland, dat zich engageerde voor 36 procent, kwam in datzelfde rapport slechts 3,6 procentpunten tekort.

Klimaatplan

“Om onze ambities te halen zouden we een jaarlijkse daling van 2 à 3 procent moeten kennen, voor het klimaat is dat idealiter zelfs 4 à 5 procent”, zegt Bienstman. Dat we blijven aanmodderen lijkt vooral te wijten aan de transportemissies – “meer vracht, meer SUV’s, meer kilometers” – en de uitbouw van hernieuwbare energie die op een laag pitje blijft. In principe zou België tegen 2020 al 13 procent groene energie moeten halen, maar in 2018 stond de teller op een goede 9 procent. Ook inzake energie-efficiëntie is de ambitie volgens Europese Commissie te laag.

Een grote daling in 2019 valt niet meteen te verwachten, en door de aanslepende federale regeringsvorming is er ook op de lange baan weinig beterschap. Op Vlaams niveau werden de nieuwe ambities in de eerste maanden bovendien erg lauw onthaald. Het Vlaams Energie- en Klimaatplan voor de periode 2021-2030 – omschreven door minister Zuhal Demir (N-VA) als ‘Ambitieus. Haalbaar. Betaalbaar’ –  stelt niet eens de daling van 35 procent voorop: Vlaanderen legt de lat op 32,6 procent.

“Zelfs als je nu een goed beleid voert, komt een daling van de uitstootcijfers niet meteen op gang”, formuleert Bienstman een extra argument voor een snelle vorming van een federale regering. Vooral op vlak van vervoer ziet hij enkele logische hefbomen aan de onderhandelingstafel: “Pak het fiscaal regime voor salariswagens aan, zorg voor een snelle elektrificatie van het wagenpark en investeer in de NMBS.”




192 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • tine devroye

    ik heb een idee :de duurzame kerstboom: zet een levende boom en versier hem elk jaar: zo bespaar je op transport(kosten)van dode bomen plus op cotwee, levend doet boom goed werk als luchtververser, schaduwgever enz) en maak vd kwekerijen duurzame Bossen, dat zijn dus vele vliegen in één klap

  • Marc Buitink

    22% van de mensen rijden met bedrijf/firmawagen. Jaarlijks zijn 50% van de nieuwe auto's die ingeschreven worden, firmawagens. En wetenschappelijk onderozek van mobiliteitsorganisaties kunnen duidelijk aantonen, dat er veel meer kilometers wordt gereden door families met bedrijfswagen, dan die zonder. Als men transport, petrochemie noch multinationals wil belasten, dan zit hier de marge. Niet bij Jan Modaal die alles particulier bekomt.

  • Karel Van Beeck

    Een artikel over te veel co2 uitstoot en daaronder reklame voor de Mitsubishi L200. Een grote meer vervuilende truck. Tof he’!

  • Yvan Lissens

    Pak de overbevolking aan. Geen enkele politicus durft zich daar aan te wagen, niettegenstaande het zeer doeltreffend zou zijn. Er is blijkbaar meer munt te slaan uit die hele klimaataffaire.

  • Jacques-Philippe Leclerc

    "OLIVER BERG / EPA (U.S. Environmental Protection Agency). Een "bruinkoolfabriek" spuwt dikke rookpluimen uit?" Dit is een duidelijke foto van de CO² vrije, Tricastin kerncentrale in Saint-Paul-Trois-Châteaux, Frankrijk. Die normale stoom uitstoot van de koeltorens, maar met "fotoshop" werden er donkere wolken gemaakt.