Tot uur vertraging op Zaventem door personeelstekort Swissport

BELGA
Een aantal vertrekkende vluchten op Brussels Airport kampte vanmorgen met vertragingen tot een uur. Oorzaak: een personeelstekort bij afhandelaar Swissport, waardoor de bagagebehandeling vertraging oploopt. Onder meer Brussels Airlines, Ryanair en Thomas Cook Airlines zijn klanten van Swissport.

Brussels Airlines, dat als eerste communiceerde over de vertragingen, sprak van sociale acties bij de afhandelaar. Dat wordt door de vakbonden echter ontkend. "Er wordt niét actiegevoerd, maar de problemen zijn het gevolg van een personeelstekort bij Swissport", zegt Sandra Langenus van de socialistische bediendebond BTB.

Volgens de vakbondsvrouw zijn de problemen het gevolg van een samenloop van omstandigheden. Er werden volgens haar onlangs een aantal contracten stopgezet, het is met de kerstvakantie sowieso een drukke periode, en door het slechte weer hadden enkele vluchten vertraging waardoor er een piek kwam in het aantal te behandelen toestellen. Dat kon met het aanwezige personeel niet gebolwerkt worden, klinkt het.

Volgens Kurt Callaerts van de christelijke vakbond ACV-Transcom heeft de afhandelaar de problemen aan zichzelf te wijten. "Swissport plande gewoon te weinig personeel en dat wreekt zich. Boontje komt om zijn loontje...", schrijft de vakbondsman op Twitter.

"Geen personeelstekort"

De bagageproblemen van deze ochtend op Brussels Airport waren volgens afhandelaar Swissport het gevolg van "een stiptheidsactie van enkelen in de bagagezaal". Er is geen sprake van een personeelstekort, maar integendeel van een tijdelijk overschot in de kalme maanden januari en februari. Dat zegt Yves Panneels, die de communicatie voert voor Swissport.

Volgens Panneels is een en ander nog een gevolg van het vertrek van de Indiase maatschappij Jet Airways vorig jaar. "Er werkten 110 voltijdse equivalenten voor dat contract. We hebben toen voorgesteld om iedereen aan boord te houden, maar het werk te herverdelen door bijvoorbeeld minder tijdelijken aan te werven in de zomer."

Januari en februari zijn traditioneel de kalmste maanden in de luchtvaartsector, en dus werden in december afspraken gemaakt om "deze tijdelijke dip te overbruggen met zoveel mogelijk mensen aan boord", aldus Panneels. "Want eigenlijk zitten we op dit moment structureel met een overtal."

De stiptheidsactie van vandaag zou dan veroorzaakt zijn door enkele werknemers die niet akkoord gingen om tijdelijk minder uren te werken dan de voorbije maanden. "Er waren geen uitzonderlijke omstandigheden op de luchthaven waardoor er een acuut personeelstekort had kunnen optreden", zegt Panneels.

Panneels benadrukt dat de problemen zich situeerden in de bagagezaal, en niet bij het laden en lossen van de vliegtuigen op het tarmac. Volgens hem zouden er de komende dagen normaal gezien geen problemen mogen zijn.

ACLVB: "Verhaal dat al acht jaar aansleept"

"Alles wordt zo krap gepland, dat het misloopt bij het minste dat er iets ongepland voorvalt." Dat zegt de liberale vakbond ACLVB over de problemen. "Er is nu een voorlopige oplossing, we kunnen alleen maar hopen dat het de volgende vakantieperiodes niet opnieuw verkeerd gaat."

Net als zijn collega's van de andere bonden, zegt ook de liberale vakbondsman Thierry Vuchelen dat er wel degelijk een personeelstekort is bij Swissport. "Dit is het verhaal van elke dag. De bezetting klopt theoretisch op de Excel-files die de directie voorlegt, maar alles wordt zo krap gepland dat bij het minste dat er iets ongepland gebeurt, er in de praktijk vertragingen opduiken. Meestal gaat het om een of twee toestellen, maar af en toe lopen de problemen op."

Concreet zou vandaag vooral de ontijzeling van de vliegtuigen roet in het eten hebben gegooid. "Daarvoor werden mensen uit de gewone ploegen gehaald, waardoor deze laatste met tekorten kampten", aldus Vuchelen. De directie rekende er nadien volgens hem op dat de mensen wel overuren zouden kloppen, maar die weigerden. Dat leidde tot vertragingen tot een uur voor bijvoorbeeld vluchten van Brussels Airlines.

belga

Het verhaal van de vakbonden loopt duidelijk op verschillende punten uiteen met wat de directie van Swissport verklaart. Zij spreekt dus van een "stiptheidsactie van enkelen" en is van mening dat er eigenlijk te veel personeel is voor de kalme maanden januari en februari.

De directie ontkent ook dat er tijdens een gesprek maandag toegevingen werden gedaan aan het personeel, wat volgens Vuchelen nochtans wel het geval is. Een aantal mensen zouden volgens hem vanaf morgen meer uren krijgen. "De oplossing die vandaag werd op tafel gelegd, zal tijdelijk soelaas bieden, maar we hopen dat tijdens de volgende vakantieperiodes dezelfde problemen niet opnieuw zullen opduiken."

De vakbondsman pleit voor structurele oplossingen voor "het permanente personeelstekort en het gebrek aan langetermijnvisie" bij Swissport.




Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels