Topman wegpolitie: "Verlaag alcoholgrens van 0,5 tot 0,2 promille"

Topman federale wegpolitie

Archiefbeeld
Mozkito Archiefbeeld
Nooit eerder stelde de politie zoveel verkeersovertredingen vast als in 2019. Onder meer het aantal chauffeurs die te diep in het glas gekeken hebben, zit weer in de lift. "Tijd om de alcoholgrens te verlagen van 0,5 naar 0,2 promille”, vindt Koen Ricour, directeur van de federale wegpolitie.
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Welgeteld 51.283 bestuurders werden vorig jaar betrapt met te veel alcohol in het bloed, een stijging met 5,3% tegenover 2018. Het zijn vooral mannen (81%) die denken dat het oké is om een voertuig te besturen nadat ze gedronken hebben. De meeste overtreders zijn dertigers (24%), veertigers (22%), twintigers (21%) of vijftigers (17,5%).

De cijfers stemmen Koen Ricour, directeur van de federale wegpolitie, somber. Hij pleit er niet alleen voor om nóg meer te controleren, maar ook om de alcohollimiet te verlagen. "In het parlement worden daarover al jaren voorstellen gedaan, maar de wet is nog steeds niet gewijzigd."

Als 0,2 promille daadwerkelijk de drempel zou worden, zoals Ricour voorstelt, mag een gemiddelde man nog maximaal één pintje drinken als hij nadien nog wil rijden. Een doorsnee vrouw moet dan zelfs al stoppen zodra haar glas halfleeg is.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.



15 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • LUC DE BRAUWER

    Nultolerantie is windowdressing om te verdoezelen wat de politiek niet kan of wil realiseren: voldoende controles en vooral inbreuken bestraffen in verhouding tot het alcoholpercentage, de boetes ook daadwerkelijk innen en een rijverbod zwaarder controleren.

  • DIRK VAN BRUSSEL

    Ze gaan ons gerust laten als er geen doden meer vallen door dronkaards. Blijkbaar is het “IK” persoontje nog steeds heel belangrijk. Dat lezen we steeds weer. Er zijn landen met nul tolerantie en daarom niet minder café’s. Dus dat is maar een drogreden. Het verkeer is zo complex geworden dat drinken er niet meer bij kan.

  • Rohny Crombez

    Zonder meer nul % en rijbewijs met punten invoeren, indien alcohol gebruik forse boete en zonder pardon 1 week rijverbod. Bij recidive verdubbeling van het tarief zowel boete, rijverbod als punten die afgetrokken van het rijbewijs. Zeker de pakkans vergroten, kijk naar Nederland dar werkt het prima, je zal daar niet een persoon zien die alcohol gebruikt in het verkeer en zeker geen overdreven snelheid want de boetes liggen zo hoog dat het moeilijk is om ze te negeren.

  • Georgette Vanoverbeke

    De goede gaan het terug moeten bekopen met de flierefluiters , en dan is het zeker afgelopen met de horeca , als wij met twee personen op restaurant gaan en 60 euro betalen hebben wij geen 40 euro meer voor een taxi ,voor alle politiekers en grote bedrijven is het natuurlijk geen probleem om een taxi te betalen ,zij hebben het geld maar te scheppen , op restaurant drinken wij altijd 1 aperitief en 1 glaasje wijn bij het eten de restaurants gaan ons graag zien komen bij ons eten elk een watertje

  • Eduard Janssens

    Dat gaat niet werken 2 procent en 0 zeker niet , nog meer controle en strengere straffen.