Exclusief voor abonnees

Toegankelijke treinen? Niet de komende dertig jaar: NMBS bestelt opnieuw wagons die niet matchen met perronhoogte

Eric de Mildt
Toegankelijke treinen, waar ook personen met een beperkte mobiliteit zelfstandig op en af kunnen? Dat blijft de komende dertig jaar wellicht een illusie. De NMBS wil namelijk opnieuw wagons bestellen die niet matchen met de perronhoogtes, schrijft De Morgen. 

Je hebt 9% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Krijg onbeperkt toegangLees alle artikels via de site en app
  • Lees 4 weken gratisNadien slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



62 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Michel De Geest

    Kan er ook iemand zeggen wat dan de juiste instaphoogte van een trein moet zijn ? Ik lees enkel negatieve kritiek maar geen oplossing.

  • Roger Rymen

    NMBS: Nationale Maatschappij van Belgische Stakers, want dat is blijkbaar het enige wat ze goed kunnen. Hun skills op andere niveaus zijn ondermaats.

  • Koen Verheyden

    Een 10-tal perrons aangepast per jaar. Dat krijg je als je bespaart op openbaar vervoer. Maak wat meer budget vrij en het zal veel sneller vooruitgaan.

  • Peter Nols

    Geen of slechte fietspaden, vervuilende uiteenvallende bussen van De Lijn, treinen onbruikbaar voor mensen met beperkingen en ouderen. Enig alternatief is de auto en die kan flink belast worden. Kortom, 6 regeringen met als resultaat een land in stilstand.

  • kurt jansens

    Die dubbeldektreinen dienen in de eerste plaats om pendelaars te vervoeren s'morgens en 's avonds, het is zo wie zo al heel druk op de pendeltreinen (ik zit er iedere dag op). Daar moet de NMBS inderdaad eerst op focusen. Je kan niet voor iedereen goed doen, dat is nu eenmaal het leven. Er is altijd wel een groep die klaagt of zich gediscrimineerd voelt. Zeer terechte beslissing van de NMBS om voorrang te geven aan de pendelaars, dat is nu eenmaal de grootste groep van reizigers.