Exclusief voor abonnees

Tijd om vrachtwagens uit bebouwde kom te weren? “Verbied vrachtverkeer een halfuur voor en na schooltijd”

Wouter Maeckelberghe
Het verkeer eiste vandaag een zware tol: maar liefst drie keer werd een zwakke weggebruiker het slachtoffer van een dodehoekongeval. In Aalst stierf de 11-jarige Celio. In Merksem raakte een fietser zwaargewond en in Brugge kwam een 77-jarige onder een vrachtwagen terecht. Tijd om vrachtwagens uit de bebouwde kom te weren? Verkeersexpert Kris Peeters pleit voor een verbod op vrachtwagens tijdens de schoolspitsuren. 

Je hebt 17% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Krijg onbeperkt toegangLees alle artikels via de site en app
  • Lees 4 weken gratisNadien slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



63 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Freddy De Schryver

    Ja verban de vrachtwagens maar uit stadskern eens zien wat er na de spits van de schooluren gebeurd nog langere file. Dat ze op school een les geven over verkeersveiligheid en daar meer tijd in steken wat de gevaren zijn. Rij ook met een 40t en als ik moet leven aan een winkel in stad moet je overal ogen hebben heb zes spiegels en vier camera's en nog heb je niet overal zicht op het verkeer en vooral op zwakke weggebruikers en hun fratsen die ze uithalen.

  • james vroman

    doorgangen versmallen juist genoeg voor 1 personenauto en overal bloembakken op de baan !

  • Jef Lois

    Zij die hier roepen om de vrachtwagen uit bebouwde kom te halen zijn de eerste n als de winkels zonder goederen zitten om ook te staan roepen. Het vrachtvervoer moest eens twee weken staken want zij zijn tegenwoordig overal schuld aan. Na een week zouden de klagers staan roepen om bevoorraad te worden als er niks meer in de winkel is geen benzine meer is geen stookolie geen bloem voor de bakker ea. de fietsers en voetgangers moeten herop gevoed worden.

  • Patrick Martens

    En wat met bussen en auto's met aanhangwagens?

  • marijke deruyck

    Je kan niet alles verbieden : trappen, ramen, fietsen, schommels, zwembaden, autorijden,... alles houdt gevaren in. Beter is het, bewust en goed om te leren gaan met die gevaren. Maar dat vergt een mentaliteitswijziging, en iedereen moet daarin verantwoordelijkheid nemen; dat is op termijn veel effectiever !