Tien keer zo veel Vlamingen vragen een roetfilterpremie aan door Antwerpse lage-emissiezone

Illustratiefoto.
iStock Illustratiefoto.
In 2017 zijn in Vlaanderen 1.818 aanvragen voor een roetfilterpremie goedgekeurd. Dat is een vertienvoudiging tegenover de 175 premies het jaar voordien. Dat blijkt uit het antwoord van minister Joke Schauvliege (CD&V) op een vraag van Open Vld-parlementslid Gwenny De Vroe. Oorzaak voor die plotse piek? De invoering van de lage-emissiezone in Antwerpen.

Wie zijn oude dieselwagen uitrust met een roetfilter, kan in Vlaanderen een roetfilterpremie aanvragen. Zo'n filter kan de schadelijke uitstoot van een wagen beperken. De premie, die kan oplopen tot 600 euro, kan aangevraagd worden bij de plaatsing van een half-open roetfilter op oudere dieselwagens met milieuklasse Euro3 of Euro4. Nieuwe wagens komen niet in aanmerking voor de premie. Die zijn automatisch uitgerust met een gesloten roetfilter.

Het aantal aangevraagde en uitbetaalde roetfilterpremies is de voorbije jaren fors gestegen. Zo werden er in 2015 maar 11 premies uitbetaald, voor een gezamenlijk bedrag van 6.600 euro. In 2016 steeg dat aantal naar 175 premies voor een totaalbedrag van 80.800 euro. En vorig jaar vertienvoudigde het aantal uitgekeerde premies naar 1.818. Het totale premiebedrag steeg in verhouding zelfs nog sterker, naar ruim 1 miljoen euro. 

Lage-emissiezone Antwerpen

Volgens het kabinet-Schauvliege is de voornaamste oorzaak voor die sterke opstoot de invoering van de lage-emissiezone in Antwerpen in februari 2017. Zo kwam 87 procent van de goedgekeurde aanvragen uit de provincie Antwerpen. De overige 13 procent is verspreid over de vier andere provincies. Veruit het kleinste aantal premies (amper 1,2 procent) ging naar Limburg.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • raf peeters

    Spreekt men zichzelf niet tegen ,enerzijds zegt men dat euro 5 en euro 6 niks deugd en anderzijds zou een na bouw van een roetfilter wel een oplossing zijn ,hallo ,wie houd men voor de gek?.Wie liegt er wie hier wat voor?.

  • Anne Onsia

    Alweer een transfer van Vlaamse gelden naar Antwerpen. Na de subsidiëring van de haven, van het openbaar vervoer en van wegenaanleg (ring) en nog heel veel zaken is dit het zoveelste geld dat in die richting verdwijnt.

  • Ronald Boudewijns

    en nu zal “alles” proper zijn.... heb zelf een euro 6 maar kom “niet” meer in antwerpen met al hun regeltjes en dikke nekken, ga maar effe naar het steenplein waar die “echte” vervuilende cruises en schepen aanleggen ( die betalen geen kloten) , dan moet ge “kotsen” van hun beleid.......

  • Paul Segers

    Voor ons is het simpel: wij winkelen niet meer in Antwerpen ! Beter even over de grens en goedkoper ! Jammer voor de Antwerpse winkel die failliet gaan !