Theoretisch rijexamen wordt onvoorspelbaarder met extra vragen

RV
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) laat extra vragen bedenken voor het theoretische rijexamen om valsspelers te weren. Dat schrijven Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg .

Voor een slordige tachtig euro bieden sommige bedrijfjes een spoedcursus om door het theoretisch rijexamen te raken. Alleen doen ze dat niet alleen door ­verkeerskennis bij te spijkeren, maar ook door met ezelsbruggetjes en trucjes ­lastige vragen te omzeilen.

Om de praktijken aan te pakken, heeft Weyts het aantal vragen uitgebreid waarop de test gebaseerd is. Vroeger waren er 400 vragen waaruit het examen kon bestaan, intussen is het aantal al opgetrokken naar 1.240. En de minister broedt op nog eens tweehonderd vragen extra.

"Het is een bewuste strategie om de kwaliteit van het examen te verhogen", zegt de woordvoerder van Weyts. "Als we de dodentol op de weg lager willen, dan moet de lat voor het examen hoger."

Lees ook: Kandidaat fraudeert met minicamera op theoretisch rijexamen, rijschool fluistert antwoorden in

Bedrijfjes zoals directslagen.be bieden via een ‘spoedcursus’ tips aan om lastige vragen op het theoretisch examen te omzeilen.
directslagen.be Bedrijfjes zoals directslagen.be bieden via een ‘spoedcursus’ tips aan om lastige vragen op het theoretisch examen te omzeilen.



112 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Peter Janssen

    Waarom pakt weyts dan de verkeerde aan? Hij wil toch de valsspelers/bedrijven aanpakken en daarvoor gaat hij nog meer misleidende examenvragen uit zn duim (laten nog wel!!) zuigen voor onze jongeren? Onbekwame dief, zelfs zijn leugens deugen niet! Het draait weeral om geld en vriendjes.Trap het toch af, knoeier!

  • Jef Lois

    Ben Strubbe, wat een onzin vertel jij man dat krijgen ze zelfs in het vierde studiejaar mee wat voorrang van rechts is en het zebrapad. En de examen kunnèn volgens jou niet zwaar genoeg zijn, wel meneer ik zou eens willen zien als jij terug examen zou doen waar jij zou eindigen.ik blijf erbij dit zijn pest maatregelen van Weyts hij ging een tijdje geledën zelf af als een gieter bij enkele tests. Maar betweter laat eens weten wat de uitkomst is als jij eens een test opnieuw zou doen.

  • Wim De poorter

    "Als we de dodentol op de weg lager willen, dan moet de lat voor het examen hoger". Wat een onzin is dat ? Als je de dodentol wil verlagen moet je verkeersstromen scheiden! Zolang je fietsende kinderen, woon werkverkeer, doorgaand verkeer en zwaar vrachtverkeer op dezelfde tweevaksbaan dwars door de dorpen stuurt zal het aantal vragen op het examen weinig invloed hebben op de dodentol! Weyts moet dringend eens gaan fietsen in Nederland!

  • Ben Strubbe

    Als je merkt, Mario Moretti, dat sommigen niet eens weten wat 'voorrang van rechts' betekent, of niet weten dat je moet stoppen voor een voetganger die via het zebrapad de straat wil oversteken, enz. dan lijkt het toch dat sommigen niet eens de theorie onder de knie hebben. Het kan niet moeilijk genoeg zijn !

  • Erwin De Meyer

    Het dodental kan enkel dalen Weyts als de snelheid naar beneden gaat , alcohol en drugs worden vermeden , de infrastructuur wordt aangepakt , de mafkezen uit het verkeer worden geplukt. Jij wilt zoals altijd de gemakkelijkste weg kiezen .