The Phone House verdwijnt van de markt

PHOTO_NEWS
Het winkelmerk The Phone House zal geleidelijk aan uit het straatbeeld verdwijnen. Van de huidige winkels worden er 14 tot 19 gesloten, zonder banenverlies, de overige worden omgevormd tot Proximus Centers. Dat heeft Proximus gezegd, na de beslissing van het Mededingingscollege dat het telecombedrijf niet langer verplicht is om producten van verschillende telecomoperatoren aan te bieden in zijn winkels van The Phone House.

De verplichting om de diensten van verschillende operatoren aan te bieden was eind 2011 aan Proximus (toen nog Belgacom) opgelegd toen het het winkelmerk The Phone House overnam.

Het Mededingingscollege verwijst donderdag naar "gewijzigde marktomstandigheden" om de verplichting op te heffen. Verschillende telecomoperatoren bevestigen dat multioperatorwinkels niet meer van deze tijd zijn. Elke telecomoperator (Base, Mobistar, Telenet ...) heeft ondertussen zijn eigen winkelnetwerk. Proximus vroeg daarom zelf om de verplichting op te heffen, zeker nadat Mobistar eind vorig jaar de samenwerking met The Phone House had stopgezet.

Proximus zal vanaf nu over een periode van twee jaar 20 à 25 verkooppunten van The Phone House omvormen tot Proximus Centers, zegt bedrijfswoordvoerder Jan Margot. Die zullen alleen Proximus-diensten verkopen. Er zal zelfs geen plaats zijn voor Scarlet, nochtens een eigen dochtermerk. De andere winkels (14 tot 19) worden gesloten. Margot benadrukt dat dit zal gebeuren zonder banenverlies: de 370 werknemers zullen aan de slag kunnen in andere winkels.