Thalys volledig klaar voor verzelfstandiging

BELGA
Hst-operator Thalys is volledig klaar voor de omvorming tot een volwaardige spoorwegonderneming eind maart. De laatste horde, het verkrijgen van de nodige veiligheidscertificaten, is genomen, zo werd vandaag vernomen bij de uitbater van de rode hogesnelheidstreinen.

Thalys rijdt al sinds 1996 door België, maar momenteel gebeurt dat nog altijd onder NMBS-licentie. Vanaf 31 maart wordt Thalys evenwel een volwaardige spoorwegonderneming, en meteen ook officieel de derde reizigersvervoerder op het Belgische spoor, naast NMBS en Eurostar. Er zijn ook nog de ICE-passagierstreinen, maar ook die sporen onder NMBS-licentie.

Hoewel er aan de treinen niets verandert, moest de nieuwe onderneming de nodige veiligheidscertificaten aanvragen om te mogen sporen in België en Frankrijk. Die certificaten zijn ondertussen allemaal in orde, luidt het vandaag bij Thalys en wordt bevestigd door de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS).

"Alles is daarmee in orde om eind maart van start te gaan", klinkt het bij Thalys. Met de omvorming neemt Thalys het beheer van de treinen in België en Frankrijk in eigen handen: het zal zelf zijn treinstellen en werknemers kunnen beheren, en zelf ook rijpaden kunnen aanvragen. In Nederland en Duitsland blijft Thalys rijden onder licentie (van respectievelijk NS en Deutsche Bahn).

Door de verzelfstandiging ziet Thalys zijn personeelsbestand uitbreiden van 200 naar 550. Onder de nieuwe werknemers zijn ook 141 voltijdse equivalenten die vrijwillig overstapten van bij de NMBS, zo zei minister van Mobiliteit Jacqueline Galant eind januari in de Kamer. Die werknemers (zowel trein- als kaderpersoneel) behouden hun statuut.

Thalys heeft nog geen jaarcijfers bekendgemaakt, maar begin november zei CEO Franck Gervais dat er in 2014 bijna 7 miljoen reizigers vervoerd zouden zijn, en dat de omzet de 500 miljoen euro zou bereiken.