Terugbellen naar contacttracers “tegen einde van de maand mogelijk”

Tim Dirven
Wegens technische en pricavyredenen kunnen coronapatiënten en contacten van patiënten ten vroegste tegen het einde van de maand naar het callcenter van het contactonderzoek terugbellen. Dat zegt Joris Moonens, woordvoerder van het agentschap Zorg en Gezondheid.

Wie gecontacteerd wordt door het callcenter maar niet kan opnemen, kan niet zelf terugbellen. Als de contactonderzoekers de persoon in kwestie na twee dagen niet vast krijgen, volgt een huisbezoek.

‘Pragmatische keuze’

Het platform moest op korte termijn uitgebouwd worden en daarom zijn pragmatische keuzes gemaakt, verklaart Moonens. Een van die keuzes was om terugbellen niet mogelijk te maken.

Moonens erkent dat het bereik van het contactonderzoek verbeterd zou worden als mensen wel kunnen terugbellen. Daar wordt volgens hem volop aan gewerkt. Het gaat om een ingrijpende wijziging, maar de bedoeling is dat het tegen het einde van de maand wel mogelijk is.

Privacy

Moonens wijst nog naar een ander obstakel, privacy. "Het is gemakkelijker om te controleren of iemand wel echt is wie hij of zij zegt te zijn als we zelf contact opnemen", aldus Moonens. Er wordt daarom ondertussen volop gewerkt aan de procedures voor de contactonderzoekers. Ook die zouden eind deze maand klaar moeten zijn.

Lees ook: Waarom loopt de contactspeurderij zo stroef? “Als de burger niet wil meewerken, dan kun je weinig doen” (+)




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.