Technici Brussels Airlines voelen zich in hun eer gekrenkt: “Waarom zouden wij bepaalde problemen niet oplossen?”

BELGA
De onderhoudstechniekers van Brussels Airlines pikken het niet dat ze door sommigen met de vinger worden gewezen na de recente ‘fume-incidenten’ op vliegtuigen van de luchtvaartmaatschappij. In een intern verspreide brief benadrukken ze dat ze volgens het boekje moéten werken, want anders kan de maatschappij haar vlieglicentie verliezen en kunnen de technici zelf vervolgd worden.

VTM NIEUWS bracht eerdere deze week naar buiten dat er op twee vluchten van Brussels Airlines incidenten waren geweest met giftige dampen. In één geval moesten de piloten zuurstofmaskers opzetten om te landen.

De onderhoudstechnici reageren nu vooral op de oorspronkelijke melding dat een van de vliegtuigen na het incident gewoon verder mocht vliegen, en op de getuigenis van een voormalige technicus die verwees naar “laks onderhoud”. Zo zouden de procedures voor het bijvullen van de olie niet altijd even strikt worden gevolgd, waardoor met olie verontreinigde lucht van de motoren in de cabine of cockpit zou kunnen doordringen.

“Gebonden aan handboek”
De technici treden de directie bij. Die verklaarde eerder al dat beide vliegtuigen na de incidenten aan de grond gehouden en onderzocht werden. Ook benadrukken ze dat ze de procedures strikt volgen. “Wij als techniekers zijn gebonden aan het onderhoudshandboek dat opgemaakt is door de fabrikant van het vliegtuig”, schrijven ze. “Elke taak moet worden gedaan volgens deze instructies en dit moet ook duidelijk vermeld worden in het logboek van het vliegtuig, zodat de volgende bemanning op de hoogte is.” Er zijn ook elk jaar audits om na te gaan of de richtlijnen gevolgd worden.

“Stop met de vinger te wijzen”
“Waarom zouden wij als techniekers bepaalde problemen niet oplossen of er geen gevolg aan geven wanneer wij in onze naam een vliegtuig luchtwaardig tekenen? “, klinkt het nog. “Indien er inbreuken zouden gebeuren, kan het bedrijf zijn vlieglicentie verliezen en kan de technieker eventueel rechtmatig vervolgd worden.”

De gekrenkte werknemers roepen op om te stoppen met bepaalde categorieën van werknemers met de vinger te wijzen. “Enkel samen zijn we sterk en enkel samen kunnen we problemen oplossen.”

“Terecht initiatief”
 Vanuit vakbondshoek wordt het initiatief gesteund. “Ik vind dat de technici dit terecht doen”, zegt Filip Lemberechts van de liberale vakbond. “Ze krijgen de zwartepiet toegespeeld voor een technisch probleem van de constructeur. Uiteraard moet dit issue opgelost worden, maar het is niet de onwil van technisch personeel dat aan de basis ligt.”

‘Fume events’ zijn geen probleem van Brussels Airlines alleen, maar komen wereldwijd voor. Het is nog niet duidelijk waardoor ze precies veroorzaakt worden.

Registratiesysteem
Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) pleitte eerder al voor een registratiesysteem op Europees niveau. Luchtvaartmaatschappijen zouden dan op een uniforme manier melding moeten maken van incidenten met de luchttoevoer in hun vliegtuigen en ze zouden ook op dezelfde manier het personeel medisch moeten checken.

CD&V-kamerlid Veli Yüksel vroeg vandaag dat luchtvaartmaatschappijen verplicht zouden worden om alle incidenten met giftige lucht in een vliegtuig te melden en openbaar te maken. De pilotenvereniging BeCA van haar kant is vragende partij voor een standaardprocedure voor de bemanning na ‘fume events’.




22 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Georg Hendriksen

    Ik wist niet dat er zoveel mensen zo'n technische knobbel hebben dat ze de ervaren SN-technici ervan betichten de kantjes eraf te lopen. Denken jullie écht dat die mensen iets riskeren omdat de bazen "meer geld" moeten verdienen/besparen.

  • cecil atherton

    Werken als een krokodil en dan gekrenkt in de eer als er kritiek komt op dat werk. Ziekte van de tijd en zowat overal schering en inslag, beroepseer is gewoon ver zoek, de meeste kloppen hun uren als een zombie voor dat armzalig loontje waarmee ze iedere maand de eindjes aan mekaar knopen.

  • Albert Jacobs

    Niet te hoog van de toren blazen mannen denk indien u er bij was aan het vorige faillissement

  • Herman Thys

    Politiekers zijn platte opportunisten ; denken die nu echt dat er 1 technieker rondloopt met de idee van " ik weet het beter dan de constructeur" Oplossen doe je zoiets in overleg met bevoegde personen en de politiek moet eens gaan samenzitten om onze belastingen omlaag te krijgen.

  • Michel Jacobs

    De opmerking dat fume-incidenten een onbekende oorzaak hebben als zou het om een soort efemere ufo-fenomen, blitzkrieg poltergeists of ongrijpbare moeraselfjes gaan, aanvaard ik niet en is op zijn zachtst gezegd weinig credibel.Als ze echt regelmatig positief geauditeerd worden, laat dan ook de rapporten van die audits maar eens zien, ik geloof namelijk alleen wat ik weet, niet wat ik hoor.