Tabaksindustrie vindt Greenpeace-campagne met Maya de Bij niet kunnen: "Niet verstandig"

Greenpeace
Cimabel, de Belgisch-Luxemburgse federatie van sigarettenfabrikanten, distantieert zich van het campagnefilmpje van Greenpeace waarin Maya De Bij reclame maakt voor sigaretten voor kinderen.

"Tabaksproducten zijn enkel en alleen maar voor volwassenen bestemd", zegt de federatie in een mededeling. Cimabel begrijpt dat het gaat om "een satirisch filmpje dat bestemd is voor een publiek van volwassenen", maar betreurt "dat door een welbekend tekenfilmpersonage te gebruiken, sommige kinderen geconfronteerd zouden kunnen worden met beelden die schijnbaar tabaksproducten normaliseren."

"In een tijdperk waarin kinderen, soms op zeer jonge leeftijd, zelfstandig online video's bekijken, lijkt het ons niet verstandig om dergelijke beelden te verspreiden. De sector wenst te herhalen dat tabaksproducten enkel en alleen maar voor volwassenen bestemd zijn", klinkt het. De federatie benadrukt dat ze er voor pleit de verkoop van tabaksproducten te verbieden voor minderjarigen, omdat dat de beste manier is om te verhinderen dat minderjarigen beginnen met roken.

Het campagnefilmpje van Greenpeace wil Studio 100 aanzetten te stoppen met het maken van ongezonde charcuterie voor kinderen. In het filmpje maakt Maya De Bij reclame voor sigaretten van kinderen. Die bestaan natuurlijk niet, "maar Maya promoot wel charcuterie voor kinderen, die slecht is voor de gezondheid, " aldus Greenpeace. 

Greenpeace



17 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • PATRICK VAN BOGAERT

    Als Greenpeace dat met Mickey Mouse doet hebben ze een miljoenenclaim aan hun broek

  • Ludo Wouters

    GP voor de rechter, ze zullen snel hun excuses maken maar laat ze maar betalen voor het auteursrecht, dat zal hun miljoenen kosten.

  • Jean Pollet

    bekijk het eens met kinderogen . een lief figuurtje met sigaretten en een blond lief meisje rookt. 'Mamma ik wil dat ook .Greenpeace zegt het zelf Figuurtje op de verpakking zet aan tot het eten van worst . Ofwel heeft het filmpje veel geld gekost of er is wat anders aan de hand ?

  • Franciscus Eduardus Peeters

    Ik heb die actievoerden van Greenpeace gisteren even bezig gehoord in de afspraak, hij gaf wel toe dat zijn eigen kinderen vlees eten van jawel maja de bij.

  • Daniel Wouters

    En wat is het volgende filmpje,wiskey drinken,als satire op frisdranken?