Taalniveau Vlaamse leerlingen in 10 jaar sterk gedaald

Illustratie.
iStock Illustratie.
De kennis van de Nederlandse grammatica is bij Vlaamse leerlingen de voorbije 10 jaar sterk achteruit gegaan, vooral op het vlak van zinsontleding. Dat blijkt uit een meting bij zowat 360 leerlingen. Het gaat om een eerste, verkennende studie die statistisch aantoont dat het taalniveau in het Vlaamse onderwijs erop achteruit gaat.

Vanuit het onderwijsveld komen al langer signalen dat het algemene taalniveau van leerlingen erop achteruit gaat. Maar Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) stelde onlangs dat er daarvoor geen harde wetenschappelijke bewijzen bestaan. "Dit is het eerste, weliswaar beperkte, longitudinale onderzoek om die vermeende achteruitgang empirisch te testen", zeggen de onderzoekers, wiens bevindingen in het online tijdschrift Over Taal zijn gepubliceerd.

Volgens de resultaten halen Vlaamse laatstejaarsleerlingen ASO wel degelijk de eindtermen voor spelling en woordsoorten. Maar zinsontleding vormt voor de meeste groepen een probleem. "Op tien jaar tijd is de kennis van zinsfuncties drastisch gedaald", zeggen de onderzoekers. De gemiddelde score zakte van 60 in 2008 naar 40 in 2018, een onvoldoende.

Beter dan Nederland

Het onderzoek vergelijkt studenten ASO met een groep met identiek profiel, die de test tien jaar geleden heeft afgelegd. De test beoordeelde spelling, het begrip van woordsoorten en zinsontleding. Ook in Nederland werden leerlingen aan een test onderworpen.

Vlaamse leerlingen scoren over de hele lijn wel een stuk beter dan Nederlandse leerlingen. Meisjes doen het ook nog steeds beter op het vlak van taal, en de achteruitgang is bij die groep ook kleiner dan bij jongens. Leerlingen die Latijn studeren, behalen ook betere resultaten dan niet-latinisten, blijkt nog uit de testresultaten.

Crevits

Uittredend Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) reageert niet verrast op de resultaten. Ze verwijst naar peilingresultaten die in het voorjaar van 2019 ook al aangaven dat leerlingen in het basisonderwijs moeite hebben met grammatica. “De minister pleitte naar aanleiding van die resultaten voor een grotere openheid om resultaten van peilingen te delen met de pedagogische begeleidingsdiensten en onderwijsinspectie”, klinkt het. “Om zo scholen te begeleiden naar een betere kwaliteitscultuur.”

“In het secundair onderwijs werden ook al verschillende maatregelen genomen: nieuwe eindtermen voor de eerste graad secundair onderwijs en het invoeren van een basisgeletterdheid Nederlands, een lat waar iedereen over moet.”




23 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Sabine De Raedt

    Ik vraag me af. Waarom al dat geld gegeven wordt naar het onderwijs....we kunnen met de afstuderende jeugd niks beginnen op werkniveau. Ga terug naar vroeger.. 6 midelbaar stiel leren. Met boekenwurmen kan je niks.

  • Leerkracht Taal

    Je mag gewoon geen grammatica meer geven. Dus welk wetenschappelijk onderzoek is nodig om de oorzaak te ontdekken?

  • raf peeters

    @Yvan Lindekens ,uw spot en ironie kan ik begrijpen,maar 't is je vergeven,doch destijds of je het wil geloven of niet was het zo,ik had inderdaad geluk dat mijn ouders naschoolse lessen konden betalen en hoe vroeger je met een taal begint des te beter,of je 't geloofd of niet in zesde beheerste ik al het Frans en heb ook in Franstalige gastgezinnen de vakantie 's doorgebracht om Frans aan te leren,blijf jij maar bescheiden ,je zal dan ook niks bereiken in je leven.

  • Yvan Lindekens

    Eerlijk gezegd: de reacties hier bieden een mooie staalkaart van hoe het vooral niet moet. Soek te vauten: "normazl wanbeer er", "toen er plots", "was et plotseling", "Arm Vlaanderen die", "vuilbak", "Ok", "Dan heeft ze ineens harde bewijzen hoe het met", "Als er nog geen deftige zinsbouw uit die kinderen komt zal de rest nog lager liggen." enzovoort. Veel eigendunk, weinig correct taalgebruik.

  • Yvan Lindekens

    Ja Raf Peeters en toen ik in het eerste leerjaar zat was de relativiteitstheorie aan de orde, de evolutietheorie, de teksten van Plato. In het 3e leerjaar begonnen we met logaritmen en in het 4e met quantumfysica. Net als u. Ik ben er bescheiden en relativerend onder gebleven, u blijkbaar niet.