Studio Brussel en JOE fm winnen luisteraars

VRT
JOE fm en Studio Brussel zijn de winnaars van de nieuwe luistercijfers die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) vandaag bekendmaakte. De commerciële radiozender gaat van 7,6 procent marktaandeel naar 8,4 procent. De jongerenzender van de VRT stijgt van 12,9 procent naar 14,1.

Het gaat om de zogenaamde eerste golf van 2016 en de resultaten bestrijken de periode van 2 januari tot en met 1 april. Ruim 4,4 miljoen Vlamingen (meer dan 80 procent) luisteren dagelijks naar de radio. Dat is het hoogste cijfer in bijna 10 jaar.

JOE fm haalt een sterk resultaat met 12,9 pct op de doelgroep 30- tot 49-jarigen. De commerciële radio zet daarmee het beste resultaat sinds de start neer. Studio Brussel stijgt van 12,9 naar 14,1 procent.

Voor de andere radio's zijn de resultaten nagenoeg status quo. Radio 2 blijft de grootste zender en boekt een lichte winst, van 29,2 naar 29,8 procent. Q-Music kent een lichte daling van het marktaandeel, van 12,5 naar 11,7 procent. Ook MNM moet rekening houden met een licht verlies, van 10,2 naar 9,8 pct.

Radio 1 boekt een verlies van 1,2 procent: van 9,4 naar 8,2 procent. Het marktaandeel van Nostalgie, de derde landelijke, commerciële zender, blijft stabiel op 5,7 procent.

Ook het marktaandeel van Klara blijft nagenoeg onveranderd op 2,2 procent (2,1 procent bij de vorige meting).

Medialaan

Het totale marktaandeel van de radio's van Medialaan (moederholding van JOE en Q en ook van onder meer VTM en 2BE) blijft stabiel op 20,1 procent op 12+. "Het is fijn om vast te stellen dat het totale marktaandeel van onze radio's stabiel blijft", zegt Ann De Bisschop, directeur radio van Medialaan. "Q-Music is na de vernieuwing van vorige zomer nog in volle ontwikkeling, dus dit resultaat komt niet onverwacht. We hebben daar gekozen voor een langetermijnverhaal. Voor JOE fm betekent dit recordcijfer een bevestiging van het mooie parcours van de zender, die blijft doorgroeien en het beste resultaat ooit neerzet."