Studio 100 lanceert digitaal platform voor kinderentertainment Wanagogo

Studio 100
"Alles waar kinderen van dromen, heeft nu een naam: Wanagogo". Onder dat motto hebben Gert Verhulst en Hans Bourlon, de oprichters van Studio 100, vandaag het digitale platform voor kinderen in hun hoofdkwartier in Schelle voorgesteld. Via dit reclamevrije platform kunnen kinderen met hun striphelden en (school)vriendjes onder meer spelletjes spelen, video's bekijken of chatten.

Wanagogo wordt beschikbaar vanaf 20 december. Na een gratis testperiode in de kerstvakantie kost een abonnement tien euro per maand. Daarvoor krijgt een gezin drie gebruikersaccounts (avatars) die toegang geven tot de applicaties die bij het platform horen.

De virtuele wereld van Wanagogo bestaat uit drie onderdelen: in Wanagogo zelf kruipen de kinderen in de huid van een avatar (of virtueel alter ego) en ontdekken ze de wereld van Samson en Gert, K3, Maya de Bij, enzovoort. Ze kunnen hun virtuele huis zelf inrichten en spelletjes spelen, of chatten met elkaar. In Wanamixx zitten honderden tv-programma's, films, musicals, clips en e-books van de Studio 100-helden. "Dit is 'Spotify meets Netflix', maar dan met Studio 100-figuren", zegt projectleidster Trees De Bruyne van Studio 100.

Wanaboss

Daarnaast is er nog een app voor ouders: Wanaboss. Hiermee kunnen ze hun oogappels controleren, ze bepalen hoe lang de kinderen kunnen spelen, maar ze kunnen hen ook belonen met virtuele muntjes. "Met die muntjes kunnen de kinderen hun avatar pimpen, of hun huis bemeubelen", zegt Jan Chalmet, creatief producer bij Studio 100.

In Wanagogo kun je echter niets kopen met echt geld. Voor Studio 100 is het ook belangrijk dat het spelmateriaal een educatieve waarde heeft. "Kinderen kunnen swipen voor ze leren stappen", zegt Gert Verhulst. "Wij willen de kinderen creatief en slim laten omgaan met die nieuwe digitale wereld."

De ambities van Studio 100 zijn bijzonder groot: het wil met Wanagogo uitgroeien tot dé referentie in digitaal kinderentertainment. Zeker in Europa, en als het kan ook even daarbuiten. "Er is twee jaar hard aan gewerkt om dit digitale platform uit te bouwen", zegt Anja Van Mensel, ceo van Studio 100. "We hebben met topmensen uit de sector van de game-industrie samengewerkt, met het Candese Frima, bekend van de Skylander-games."

De app is gecreëerd in samenwerking met onderzoeksteams van de UGent en KU Leuven, en ook een team van UHasselt was betrokken bij het ontwerpen van de games. Voor het educatieve luik haalde Studio 100 de mosterd bij aanhangers van het zogeheten "connectivisme". Dat is een leertheorie over onderwijs in digitale tijden, waarbij kinderen naast puur kennis opdoen en reproduceren, vooral leren waar ze kennis kunnen opzoeken en hoe ze die kunnen verwerken. Daar is dan de creatieve saus van Studio 100 aan toegevoegd. "Voor ons was het belangrijk dat achter alles wat in de 3D-wereld van Wanagogo gebeurt, een verhaal zit", zegt Chalmet. "Alles moest met elkaar verbonden zijn."