Studie verwacht na coronatijdperk minder verkeersdrukte rond Brussel

De grootste winstkansen voor telewerk liggen volgens de analyse in Brussel.
Photo News De grootste winstkansen voor telewerk liggen volgens de analyse in Brussel.
De coronacrisis zal ervoor zorgen dat er straks minder tijd en kilometers aan woon-werkverkeer zullen verloren gaan. Dat blijkt uit een analyse van hr-dienstengroep Acerta. De structurele invoering van thuiswerk zal de drijvende factor hierachter zijn. De grootste winstkansen voor telewerk liggen volgens de analyse in Brussel.

Sinds de lockdown medio maart is rijden op Belgische wegen een pak vlotter geworden. Door de oproep om maximaal te telewerken, zijn er nog amper files. Maar gaan we terug naar het oude normaal van zodra meer en meer bedrijven terug op volle toeren beginnen draaien? “Niet noodzakelijk”, stelt Sarah De Groof, consultant van Acerta en gastdocent aan de KU Leuven, in een persbericht. 

“De gemiddelde werknemer woont vandaag op 20,5 km van het werk. Dat brengt in normale tijden heel wat verkeer op de been, maar door corona werken velen ineens waar ze wonen, waardoor de feitelijke woon-werkafstand de facto nul kilometer is geworden. We verwachten dat door de positieve effecten die bedrijven en werknemers ondervinden van thuiswerk, het aantal gereden woon-werkkilometers sterk zal terugvallen, omdat mensen meer dan vandaag zullen thuiswerken.”

Bedrijven zullen in het post-coronatijdperk werknemers nooit volledig laten thuiswerken. Meer dan zes op de tien bedrijven voerde telewerk in tijdens de coronacrisis. “Het zal vermoedelijk gaan om één à twee dagen thuiswerk per week. Het sociaal contact op de werkvloer blijft erg belangrijk en kan de creativiteit tijdens het werk stimuleren”, aldus Sarah De Groof.

Grootste potentieel voor Brussel

Thuiswerk zal onvermijdelijk invloed hebben op de afgelegde pendelkilometers. In 2019 bedroeg voor werknemers in het Brussels gewest de gemiddelde woon-werkafstand 27,1 km. In 2005 was dat nog 37,6 km. In Vlaanderen komen werknemers van gemiddeld 19,7 km ver, in Wallonië wonen ze op 21,5 km van hun werkplaats, met voor deze twee regio's nauwelijks evolutie de afgelopen 15 jaren.

Telewerk biedt het grootste potentieel voor Brussel. “Bovendien kent het Brussels gewest heel wat dienstenbedrijven. Voor deze bedrijven is het ook gemakkelijker om telewerk in te voeren. Hoe meer werknemers van verder komen, hoe groter de impact van het stimuleren van telewerk op die regio en dus op de mobiliteit daar zou kunnen zijn”, aldus De Groof. Vooral grote bedrijven kunnen het aantal pendelkilometers het meest terugdringen, want zij hebben de nodige IT- en andere infrastructuur.

Lees ook: 

Coronacrisis is goed nieuws voor autoverzekeraars (en mogelijk ook voor u)

Coronacrisis redt ook mensenlevens: 11.000 minder sterfgevallen in Europa door verbeterde luchtkwaliteit (+)




3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Frederik Boogaerts

    Dit geloof ik niet na corona is het terug zoals ervoor

  • Jos Huibers

    Na het bijna stilvallen van het vliegverkeer, het volgende succes van onze klimaatbetogers. Vraag me af wat het volgende gaat zijn: stilvallen van slagerijen of geen nood meer aan kercentrales omdat er geen industrie meer is.

  • Wendy Vandereyken

    Logisch, veel administraties zitten in Brussel. Dat is allemaal computerwerk tegenwoordig, dus die mensen kunnen thuis net hetzelfde doen als op kantoor en het lost het fileprobleem en overvolle treinen en metro's op.