Stiptheid treinen klimt weer boven 90 procent

Archiefbeeld
BELGA Archiefbeeld
De stiptheid van de treinen op het Belgische spoornet bedroeg in juli 92,4 procent, tegen 88,3 procent in juli vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel.

In mei en juni was de stiptheid onder de 90 procent gedaald, maar in juli reed volgens de officiële cijfers 92,4 procent van de binnenlandse passagierstreinen op tijd of met een vertraging van maximaal 6 minuten. Er werden 2.807 treinen afgeschaft.

Het jaar 2018 was een slecht jaar voor de stiptheid. Die kwam over het hele jaar uit op 87,2 procent, het laagste percentage in vijf jaar. Sinds oktober ligt de stiptheid wel elke maand hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. In de eerste helft van dit jaar steeg de stiptheid zo tot 90,2 procent, tegen 87,5 procent in dezelfde periode vorig jaar. 




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Johan Smets

    Ik ben een regelmatige treinreiziger en ik heb toch de indruk dat de treiner stipter zijn. Maar .... er zijn nog andere pijnpunten zoals bijvoorbeeld de liften aan de perrons in leuven die regelmatig stuk zijn, de roltrappen die niet werken (Leuven en Brussel centraal) enz... Voor iemand die moeilijk te been is is dit toch serieus storend

  • Ben Watford

    Dat diegenen, die zeveren over een vertraging, met de wagen gaan. Wat een onzin zeg.

  • Daniel Plas

    Volgens hun eigen, nogal tendentieuze berekeningen, maar de treinreiziger merkt er niets van, integendeel. Cijfers laten zeggen om hun eigen gelijk te halen. De mensen weten echter beter, hoop ik.

  • Guy Dupont

    Maar 90%? is echt om te lachen .... en voor veel mensen: om te huilen!

  • peter collin

    En dit enkel dankzij de goederentrafiek die voor de meest onbenullige reizigerstrein moet wachten,zelfs als ze leeg zijn.De rijpaden van de goederentreinen worden totaal n iet meer grespecteerd ondanks de zeer dure prijzen