Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: "Mag geen tweede Fyra-verhaal worden"

De Beneluxtrein houdt vanaf april halt in station Noorderkempen.
BELGA De Beneluxtrein houdt vanaf april halt in station Noorderkempen.
Sinds de Beneluxtrein, de intercity tussen Brussel en Amsterdam, voorbij Antwerpen over de hogesnelheidslijn via het station Noorderkempen (Brecht) richting Nederland rijdt, is de gemiddelde stiptheid op het traject Antwerpen-Noorderkempen tijdens de avondspits gedaald van "bijna perfect" naar 67,5 procent. Dat zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh op basis van cijfers die hij opvroeg bij minister van Mobiliteit François Bellot (MR). "Dit mag echt geen tweede Fyra-verhaal worden", waarschuwt Van den Bergh. Eerder uitte ook het gemeentebestuur van Brecht al zijn ongerustheid.

Van den Bergh noemt de forse stiptheidsdaling tijdens de avondspits "onaanvaardbaar" en vraagt extra maatregelen van de NMBS. Die besliste al om een pendeltrein tussen Antwerpen-Centraal en Noorderkempen in te leggen wanneer de Beneluxtrein omwille van een incident omrijdt via Essen en Roosendaal, indien er voldoende treinen beschikbaar zijn. 

"Niet alleen bij een aangepaste dienstverlening, maar ook bij afgeschafte Beneluxtreinen moet er een trein rijden tussen station Noorderkempen en Antwerpen", stelt Van den Bergh echter. "Anders staan deze reizigers weer in de kou. Nu de reizigers eindelijk elk uur een verbinding hebben naar Brussel en Breda, verdienen ze ook een stipte trein."

Gisteren sloeg ook de gemeente Brecht al alarm. "We worden veelvuldig aangesproken door misnoegde reizigers die bijna dagelijks problemen ondervinden met de stiptheid", klonk het daar. 

De NMBS bevestigde in een antwoord dat de stiptheid van de Beneluxtrein "onder de verwachtingen blijft" en de oorzaken daarvan zich zowel op Belgisch als op Nederlands grondgebied bevinden. "De NMBS en Infrabel hebben intussen al verschillende verbeteracties gestart", aldus nog de NMBS. "Wij houden ook contact met onze Nederlandse collega's voor wat betreft de technische problemen op Nederlands gebied." 




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Dick van Aggelen

    Dat ligt dan aan de TRAXX Baureihe 186 locomotieven die overal in Europa goed hun werk doen behalve bij de Nederlandsche Spoorwegen. Al vanaf de serie NS 3700 besteldt de NS materiëel dat meestal niet deugd. Zo konden de blauwe Benelux-hondekoppen niet naar Luxemburg rijden - wat wel het plan was - wegens te weinig motorvermogen.

  • Gerard Braeckmans

    Fyra is een totaal ander geval. Dat was een economische ramp. Dit is onkunde.

  • Eric Vanovermeire

    Onbegrijpelijk : de Fransen doen het met de Tgv vele malen beter. Ik heb op minstens 50 tgv reizen van telkens 1.000km alles bijeen misschien 45 minuten vertraging gehad (koperdiefstal of persoonsongeval).

  • cor vermonden

    En dat na een bijna prijsverdubbeling voor een ticket naar een Nederlands station.

  • Jakke Troost

    Bij de Fyra konden ze het op het materiaal steken. Organisatorisch moet de boel ook kloppen natuurlijk.