Stiptheid Belgische treinen bij slechtste van Europa

Vertraging wordt op het bord aangekondigd.
photo_news Vertraging wordt op het bord aangekondigd.
In vergelijking met dertien andere Europese landen reden de Belgische passagierstreinen het minst stipt in 2017. In een periode van 2012 tot 2017 deden enkel de Italiaanse treinen het minder goed dan de Belgische. Dat blijkt uit een vergelijking van het platform voor spoorinfrastructuurbeheerders in Europa (PRIME), waarover De Tijd en L’Echo berichten.

Een trein rijdt volgens de studie op tijd als er niet meer dan 5 minuten en 29 seconden vertraging is. Voor het onderzoek werden dertien Europese landen met elkaar vergeleken. Volgens de Belgische netbeheerder Infrabel, die lid is van PRIME, is een vergelijking tussen spoornetten erg moeilijk. Zo moeten enkel in België veel treinen door een flessenhals als de Brusselse Noord-Zuidas. Bij incidenten worden treinen in België minder snel afgeschaft dan bijvoorbeeld in Nederland, wat weegt op de Belgische stiptheidscijfers.

Infrabel wijst er ook op dat bij het onderzoek verscheidene infrastructuurbeheerders cijfers hebben aangeleverd die schattingen zijn, of dat er een andere methodologie wordt gebruikt. “Infrabel begrijpt dat er internationaal wordt vergeleken, maar we moeten zien dat dat op dezelfde basis gebeurt en dat er geen appels met peren worden vergeleken”, aldus het bedrijf in een reactie.

Stijging

In België rijden treinen stipt als ze met hoogstens 6 minuten vertraging aankomen in het eindstation of in het eerste station van de Noord-Zuidverbinding. Volgens die definitie reed 88,3 procent van de Belgische treinen in 2017 op tijd.

De laatste maanden zijn de stiptheidscijfers licht gestegen, klinkt het nog bij Infrabel. “Hoe dan ook, de stiptheid in België moet beter. Dat beseft iedereen. Daar werken we aan met alle betrokkenen aan”, aldus de spoorinfrastructuurbeheerder. 




61 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • robert dumortier

    In wat zijn zijn we de beste in België in belastingen heffen en boetes uitshrijven.

  • etienne bies

    Weer een studie voor niets. Men is appelen met peren aan het vergelijken.Men kan het spoorwegnet van België niet vergelijken met die van Italië , Frankrijk Nederland enz.De enige goede studie is elk jaar de stiptheid vergelijken van hetzelfde spoorwegnet.Ter vergelijking NMBS = 3536 km spoor Frankrijk = 32000 km spoor.

  • Kees Huls

    Privatiseren is niet de oplossing: De Nederlandse Spoorwegen zijn wel een aparte NV maar de aandelen zijn 100% in handen van de staat. Staat dus wel iets verder van de politiek af maar is er volledig van afhankelijk. De huidige CEO, Rogier van Boxtel is voormalig D66 politieker maar heeft wel de capaciteiten voor deze job. Een NS- dochter, Abellio, opereert op het Engelse spoornet. Dit net staat op de laatste plaats in de lijst en is schreeuwend duur..

  • JAN krommentak

    Nu hoeveel % hebben zij zelf schuld want men stapt door gesloten overgangen men steelt de koperen bovenleiding en men steekt hun electriciteits voorzieningen in brand , als men al deze problemen procentueel hier naast zet hoever komt men dan ? en moet men dan niet veel strenger gaan optreden tegen deze feiten tenslotte schaden zij onze economie

  • GERARD DE PELECIJN

    Stiptheid Belgische belastingen bij de beste van Europa, als het goed is mag het ook eens gezegd worden!