Steekproef bewijst gevaar van gsm achter het stuur

In ons land sterven per jaar minstens dertig mensen in ongevallen veroorzaakt door iemand die aan het gsm'en was achter het stuur. En dat is nog een voorzichtige schatting. Agenten schrijven constant boetes uit, maar toch blijven duizenden bestuurders het dagelijks doen. Dat heeft VTM Nieuws zelf kunnen vaststellen.

Na een eenvoudige steekproef op de snelweg werden na amper vijf minuten acht van de honderd bestuurders met hun gsm betrapt. Te weinig bestuurders beseffen hoe gevaarlijk het gebruik van een gsm achter het stuur is.

Reden van minimum vijf procent van alle ongevallen

"Zelfs in het meest gunstige scenario wordt er geschat dat ongeveer vijf procent van alle ongevallen te wijten is aan het feit dat een bestuurder bezig was met zijn gsm", verduidelijkt Stef Willems van verkeersveiligheidsorganisatie VIAS. "Dat komt neer op jaarlijks ongeveer dertig doden en meer dan 2.500 gewonden. En dat is dan nog de meest optimistische schatting."

Na 'overdreven snelheid' en 'rijden onder invloed' is 'afleiding', voornamelijk van je gsm, de grootste oorzaak van dodelijke ongevallen. In enquêtes geven gemiddeld zeventig procent van de automobilisten toe al eens de gsm te gebruiken achter het stuur. Al rijdend of voor het rode licht, waar dat ook verboden is.

Voortdurende controles

De politie controleert voortdurend of bestuurders hun gsm gebruiken achter het stuur. In de politiezone Mechelen-Willebroek is het één van de speerpunten in het verkeersactieplan. Dit jaar hebben ze er al honderd gerichte controles gehouden.

"Het komt erop neer dat collega's gaan controleren op fileverkeer of op het andere verkeer dat zich langs de straten beweegt. En dat mensen even later kunnen onderschept worden door onze collega's wanneer ze met hun gsm bezig waren achter het stuur", verduidelijkt Dirk Van De Sande van de politiezone Mechelen-Willebroek.

In Mechelen zijn dit jaar zo al 500 bestuurders betrapt. In Antwerpen telt de lokale politie zelfs al 10.000 boetes voor gsm'en achter het stuur. 

iStock



41 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Peeters Freddy

    Daar moet je geen steekproef voor doen. Gaan ze fietsers ook controleren en beboeten, ik hoop van wel.

  • Chris Devlaeminck

    Er is een groot verschil tussen opnemen en een gesprek aangaan, of een nummer zoeken of ingeven. Berichtjes tikken of op facebook zitten is nog erger. Wat dat handsfree bellen betreft, dat is even gevaarlijk als je een nummer of naam moeten zoeken. Dan rij je met één hand en heb je maar half de weg in het oog. Ik kan het weten want mijn auto is er mee uitgerust. Maar daarvoor krijg je geen boete. Raar.

  • Robert DE REU

    Dat verschijnsel zal nog meer en meer toenemen, ook al legt men de boetes op bv 500 Euro, alleen het gelijkstellen met de straffen als dronken rijden of drugs, dus rijverboden en examens opleggen in geval van herhaling binnen de 2 jaar, wees eens eerlijk wie is het gevaarlijkst een die een pintje of 3 heeft gedronken of iemand die aan het bellen is.

  • raf peeters

    Verbied dan ook de schermpjes in de wagen ,als dat geen afleiding is,radio ,gps,alles gaat over dat scherm en de tijd dat je daar op tuurt ben je niet met je ogen op de weg quasi net hetzelfde als sms-en , al rijdend een adres ingeven op je gps,dus verbied of maak een systeem dat je dit niet kan als je rijdt.

  • Jan Van Rompaey

    De boete is veel te lag. Ze zou moeten starten met 250 €.En een maand rijverbod om te beginnen.