Steeds meer ongevallen in wegenwerfzones

Een wegenwerker is 's nachts aan het werk.
photo_news Een wegenwerker is 's nachts aan het werk.
Het aantal ongevallen in mobiele of vaste wegenwerfzones is de laatste jaren sterk gestegen. Elke dag worden meer dan drie personen verwond of gedood bij een ongeval in een werf. Dat meldt verkeersveiligheidsinstituut Vias, naar aanleiding van een dodelijke ongeval woensdag op de E42 waarbij een arbeider het leven liet.

Vorig jaar werden in totaal 884 letselongevallen geteld. Daarbij vielen zestien doden en 1.164 gewonden. Sinds 2014 is het aantal ongevallen met 19 procent gestegen: +14 procent op autowegen en +21 procent op de andere wegen. De cijfers stijgen in de drie gewesten, maar de toename is het sterkste in Brussel (+123 procent), daarna volgen Wallonië (+23 procent) en Vlaanderen (+9 procent).

Op snelwegen is bij één ongeval op twee in een werf een vrachtwagen betrokken (tegen 26 procent algemeen) en in één op vier gevallen een bestelwagen (tegen 17 procent algemeen), wat de ernst van die ongevallen met 30 procent doet toenemen vergeleken met het gemiddelde van de ongevallen. Per duizend ongevallen worden inderdaad 40 doden opgetekend (tegen 31 elders).

Onaangepaste snelheid en verstrooidheid

In veel gevallen liggen onaangepaste snelheid en verstrooidheid van de bestuurders aan de oorsprong. Vias erkent ook de smalheid van de rijstroken in dergelijke werfzones. "Er veel te snel rijden kan gevaarlijk zijn voor de arbeiders en kan hen ook stress bezorgen en gezondheidsproblemen veroorzaken: er is meer lawaaihinder, sterkere luchtverplaatsing, meer pollutie...", preciseert het verkeersinstituut.

Woensdagnamiddag kwam een arbeider om het leven na een aanrijding door een wagen op een werf langs de E42 nabij Temploux. Om een stootkussenvrachtwagen te ontwijken, week de bestuurster uit en reed een arbeider aan die instond voor de signalisatie. De man werd tientallen meters weggeslingerd en was op slag dood.

Wegenwerk. Foto ter illustratie.
iStock Wegenwerk. Foto ter illustratie.



17 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Roger Rymen

    De overheid blijft hier schromelijk in gebreke wegens totale afwezigheid van snelheidscontroles via de daarvoor beschikbare toestellen. Dit net zoals de reeds geplaatste tientallen trajectcontroles die evenmin werken maar miljoenen hebben gekost. Probeer eens te snel te rijden in Duitsland als er werken zijn, je gaat het dan wel echt voelen in je portemonnee.

  • Jean West

    In veel staten in de USA verdubbelen de boetes bij een overtreding als er werken zijn.

  • wim rooyakkers

    Veel bestuurders trekken zich niets aan van de regels,ikke,ikke,en de rest kan stikke.

  • Benny de Groot

    Die stijging is er niet zomaar door dat de chauffeurs roekelozer gaan rijden, die is er ook omdat je tegenwoordig om de 50 meter wegenwerken hebt. Mensen vinden 30 per uur en 50 per uur nu eenmaal te traag, die mentaliteit kan je niet veranderen. Apart van alle zone 30 en 50 die al in overvloed aanwezig zijn creeer je met al die werken nog eens een hoop vertragingen. Schaf de auto gelijk af? Beter voor de gezondheid en beter voor het milieu. :-)

  • yasin elkadiri

    Ja en als de wegenwerken beter hun signalitatie doen dan gebeuren er minder ongevallen tegenwoordig moet je heel goed opletten op wat ze aan het doen zijn veel te dicht bij de werken de signalitatie moet op langere afstand