Startbaan Deurne stiekem zeven meter langer?

Links: de situatie in juni 2015 op Google Earth. Rechts: de startbaan in 2013. Momeneel wordt de R11, de weg langs de luchthaven tussen Mortsel en Borsbeek, ondertunneld.
Google Earth Links: de situatie in juni 2015 op Google Earth. Rechts: de startbaan in 2013. Momeneel wordt de R11, de weg langs de luchthaven tussen Mortsel en Borsbeek, ondertunneld.
Minister van Mobiliteit Ben Weyts gaat de startbaan van de Antwerp Airport, de luchthaven van Deurne, samen met de gemeente Borsbeek opmeten. Dat belooft hij nadat de gemeente de luchthaven ervan had beschuldigd de startbaan stiekem met zeven meter te hebben verlengd.

Borsbeek had via Google Earth gezien dat de startbaan met zeven meter was verlengd, op het grondgebied van de gemeente. Dat zou in strijd zijn met de overeenkomst uit 2006 tussen het Vlaams gewest met de gemeente. De verlenging zou ook de milieuvergunning overtreden, die "zeer nadrukkelijk stelt dat de exploitatie een terrein voor vliegvelden met een start- en landingsbaan van 1.510 meter omvat".

Weyts geeft de gemeente gelijk in die zin dat de startbaan weldegelijk werd verlengd. "De oorspronkelijke lengte bedroeg echter niet 1.510, maar 1.503 meter", zegt hij. De foutieve inschatting zou te wijten zijn aan 'primitievere meetmethodes'. "Bij de recentste opmeting, in september 2014, bedroeg de lengte 1.503 meter." De luchthaven zou dus het recht hebben gehad zeven meter extra aan te leggen en nog steeds binnen de overeenkomst te vallen.

Om Borsbeek gerust te stellen wil de minister nu een officiële meting laten uitvoeren in aanwezigheid van alle partijen.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
BELGA Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
BELGA