Stakingsaanzegging bij De Lijn in Vlaams-Brabant door onderbezetting controleurs

Sven Ponsaerts
Het gemeenschappelijk vakbondsfront bij De Lijn in Vlaams-Brabant heeft een stakingsaanzegging ingediend voor 12 juli. Aanleiding is de blijvende onderbezetting van controleurs. Dat melden de bonden vandaag.

De stakingsaanzegging bij de Lijncontrole en de dispatching Vlaams-Brabant zones oost en west kwam er na overleg tussen de drie vakbonden ACOD-TBM, ACV-OD en ACLVB. In een brief aan Johan Van Looy, directeur bij De Lijn Vlaams-Brabant met hoofdzetel in Leuven, hekelen ze het feit dat vandaag slechts één controleur aanwezig was voor de regio's Brussel, Dilbeek en Grimbergen. Dagelijks zijn daar meer dan 350 voertuigen van De Lijn onderweg.

"De voorbije weken en maanden was dat ook vaak het geval. Op sommige dagen was er zelfs helemaal geen aanwezigheid", zegt Marcel Conters, gewestelijk secretaris ACOD-TBM Vlaams-Brabant. "Die controleur moet dan alleen op pad gaan, zorg dragen voor zijn moeilijke taak bij probleemsituaties en instaan voor de veiligheid van chauffeurs, reizigers en zichzelf.”

Al sinds vorig jaar kaarten de bonden de problemen en tekortkomingen aan, tot bij CEO Roger Kesteloot. "De werkgever is verplicht de veiligheid van zijn personeel te waarborgen. Ondanks veelvuldige meldingen is er niets veranderd en worden de problemen elke dag alleen maar prangender", stellen de bonden. "Vanaf 12 juli organiseren wij vakbondsacties voor alle afdelingen en personeelscategorieën." 




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Herwig Gysels

    Controleurs tekort??? ze staan soms in een héél peloton een bus op te wachten die pas een uur later verwacht word, met hun handen in de zakken en een gezellig sigaretje in de mond.

  • Gino Denil

    De vakbond wil geen controleurs inzetten, Rik Connaerdt. Ze klaagt de onderbezetting en de daardoor ontstane abnormale werkdruk en onveiligheid aan. Dat is wel een taak van de vakbond. De arbeidsvoorwaarden en de veiligheid van haar aangesloten leden bewaken.

  • Rik Connaerdt

    Het is niet de taak van de vakbonden om controleurs in te zetten. Dit is de taak van de Vlaamse overheid. Als de vakbonden een concurrerende busmaatschappij willen oprichten, dan kunnen ze controleurs engageren zoveel ze willen.

  • Jo Bosman

    Tekort aan controleurs. Neen ,ze worden enkel niet goed ingezet. Dezelfde Bus om de 5 KM controleren met 4 controleurs. Dat is wat nu gebeurd . Ze staan ook al een uur op voorhand op die bus te wachten en laten ondertussen andere bussen gewoon doorrijden.