Stad Leuven, KUL en UCLL roepen op alcohol niet specifiek te promoten bij studenten

Photo News
Het Leuvense stadsbestuur, KU Leuven en de hogeschool UCLL roepen in de aanloop naar het nieuwe academiejaar supermarkten, fakbars, cafés en nachtwinkels op om alcohol niet specifiek te gaan promoten bij studenten. Uit onderzoek blijkt dat dergelijke campagnes bijdragen tot overmatig alcoholgebruik. 

De stad, universiteit en hogeschool vragen om geen reclamecampagnes rond alcoholgebruik te lanceren die specifiek op studenten gericht zijn en ook geen gereduceerde prijzen of andere aanbiedingen te doen. Handelszaken worden daarentegen aangespoord om gezonde dranken te promoten en daar extra's aan te verbinden.

De drie partners engageren zich om bij studenten een mentaliteitswijziging rond alcoholgebruik op gang te brengen en hen aan te manen om verantwoord met alcohol om te gaan. Ze hopen dat ook de Leuvense handelszaken hiertoe hun steentje zullen bijdragen. 

Overlast, geweld en ongevallen

In een mededeling wijzen ze erop dat overmatig alcoholgebruik niet alleen schadelijk is voor de gezondheid, maar ook een belangrijke bron van overlast, geweld en ongevallen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat veel hardnekkige verslavingen zoals alcoholmisbruik in de studententijd ontstaan. 




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Sjonny Martero

    Ene betalen en ene gratis. En nog winst? maken? Dus zijn het woekerwinsten in de horeca? Of zwart? Nu trap ik op de tenen zeker?

  • Emi De graeve

    die verkoop brengt veel geld op, doet de economie floreren en dus wordt het .....waarschijnlijk een ijle oproep.. Er wordt veel geld in publiciteit gepompt. Het gaat om tewerkstelling ... Verander de mentaliteit van de jeugd : studenten mogen beslist fuiven maar studeren blijft hoofdzaak.