Spoorwegen zijn voorbereid op hittepiek

Photo News
NMBS en Infrabel zijn voorbereid op de hoge temperaturen van de volgende dagen. Er zijn voorbereidende maatregelen genomen en er staan ook ploegen klaar om eventuele problemen met de treinen of de infrastructuur op te vangen. 

Net als extreme koudeprikken tijdens de winter zijn ook de uitzonderlijk hoge temperaturen tijdens de zomer een extra uitdaging voor het spoor. De hitte kan een impact hebben op het materieel, de infrastructuur en het personeel.

Metalen sporen

Infrastructuurbeheerder Infrabel voorziet volgens woordvoerder Thomas Baeken zowel proactieve als reactieve maatregelen. Zo voert Infrabel voor elke zomer controles uit van de sporen en de bovenleidingen. Die infrastructuur kan beïnvloed worden door de hitte. De metalen sporen kunnen bijvoorbeeld uitzetten of de bovenleidingen kunnen gaan hangen. Die zaken worden op voorhand gecontroleerd. 

Op reactief vlak staan er volgens Baeken ploegen klaar om uit te rukken bij eventuele problemen. Er wordt ook rekening gehouden met het personeel dat moet buiten werken. "Zij krijgen voldoende water mee en zonnebrandolie om zich te beschermen tegen de zon. En we proberen in de planning van de werken en het onderhoud ook rekening te houden met de hitte", klinkt het. 

Airco

Ook bij de NMBS neemt men maatregelen. "Onze technici houden het treinmateriaal met deze temperaturen extra goed in de gaten, vooral de airconditioning en elektronische onderdelen die gevoeliger zijn voor de hitte", legt woordvoerder Dimitri Temmerman uit. "En er zijn zoals steeds ook ploegen stand-by die kunnen ingrijpen bij eventuele incidenten.”

Extra treinen naar de kust

De NMBS zet trouwens tot en met vrijdag elke dag zes extra treinen in van en naar Oostende en Blankenberge. Die extra treinen komen bovenop het zomeraanbod waarbij er sowieso al meer treinen naar de kust en andere toeristische bestemmingen rijden. 




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Christel Vanden Keybus

    Het treinpersoneel kan in de rest van het jaar al met moeite een dag verlof krijgen, en dan nog zoveel oude (zonder airco) treinstellen uit stal halen. En dan verschieten ze dat die mensen staken!

  • Karel De Bontridder

    Ik kan het geloven!!! Een bericht verder staat dat ze weeral twee dagen gaan staken.... Goed voorbereid, noemen ze dat...

  • Peter Borft

    @ Marc, ik betaal eerste klas om rustig te kunnen zitten. Ook bij hitte verwacht ik deze service voor mijn duurdere eerste klas ticket

  • Marc Vlecken

    Voorbereid? Vanochtend al in een trein gezeten die een verminderde samenstelling had (door 'omstandigheden'), dus zitplaatsen te kort. Dan maar eerste klas deklasseren, zou een verstandig mens denken. Niet de NMBS natuurlijk, zo slim zijn ze niet. Flauwe excuses is al wat je krijgt.

  • ingrid grieten

    Ze gaan ijsblokjes op de sporen leggen om af te koelen en een tropenrooster instellen, treinen gaan vanaf 20.00 u tot 06.30 u rijden. Ze zijn al 45 jaar lang nog nooit voorbereid geweest op normale weersomstandigheden.