Spoorstaking in La Louvière na geval van agressie

Een meerderheid van de treinbegeleiders van de stelplaats La Louvière heeft vanmorgen het werk neergelegd. De staking is het gevolg van geweld tegen een treinbegeleidster gisteren. Vanmorgen vatte slechts één van de 15 treinbegeleiders de dienst aan. Door de staking werden in de ochtend drie treinen tussen La Louvière Sud en Luttre (Pont-à-Celles) en tussen Binche en Brussel Zuid geschrapt.

Terug normaal
Ondanks de staking verliep het treinverkeer in de regio omstreeks 10 uur opnieuw zo goed als normaal. De vier afgeschafte treinen op de lijnen La Louvière Sud-Luttre en Binche-Bruxelles Zuid rijden terug dankzij de inzet van personeel uit andere stelplaatsen. Volgens een woordvoerder van de NMBS zijn vertragingen wel nog mogelijk.

Agressie
Aanleiding tot de staking vormt een geval van agressie gisterennamiddag. Een treinbegeleidster met standplaats La Louvière werd lastig gevallen door een persoon zonder vervoersbewijs, die na het voorval werd opgepakt. Vier dagen eerder kreeg een andere treinbegeleider een vuistslag in het aangezicht van een reiziger zonder biljet. Ook hier werd de dader nadien gevat.

Securail
De spoorwerknemers vragen de plaatsing van een post van Securail in het station van 's Gravenbrakel. "De meeste feiten worden gepleegd door personen die in Tubeke opstappen. En 's Gravenbrakel vormt de kruising tussen de lijnen Brussel-Bergen en Brussel-Binche", aldus nog Jean-Claude Challe.

NMBS
Volgens een woordvoerder van de NMBS-holding is een staking niet het gepaste antwoord op de agressie. Hij wijst erop dat de spoorwegen het probleem ernstig nemen en belangrijke investeringen hebben gedaan om geweld te voorkomen. Zo werden dit jaar 50 veiligheidsagenten aangeworven, wat hun totaal op 400 brengt. Dat is een verdubbeling in vijf jaar tijd. Tussen 2006 en 2010 plannen de spoorwegen de installatie van 1.500 nieuwe beveiligingscamera's wat hun totaal op 2.500 zal brengen. Nog volgens de woordvoerder wordt geprobeerd de banden met de verscheidene politiediensten, in eerste instantie met de spoorwegpolitie, aan te halen. Dat geldt ook voor de parketten.

Cijfers
De woordvoerder wil geen cijfers geven over het geweld in treinen. Het is niet de bedoeling bepaalde lijnen te stigmatiseren, luidt het. (belga/sam)