Spoorbonden plannen eerste actie op 12 december: “Treinverkeer zal verstoord zijn”

photo_news
De impasse in het sociaal overleg bij het spoor leidt tot een eerste actie. Op donderdag 12 december vindt er een "concentratie van spoorwegpersoneel" plaats, zo kondigde vakbonden ACV-Transcom en ACOD Spoor aan. “De actie wordt ondersteund door een stakingsaanzegging en zál gevolgen hebben voor het treinverkeer”, klinkt het. HR Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel, laat weten dat het de stakingsaanzegging van de vakbonden niet aanvaardt “omdat de voorziene procedure niet werd nageleefd”. 

De vakbonden willen op 12 december werknemers verzamelen aan de hoofdzetel van HR Rail (de juridische werkgever van het spoorpersoneel) nabij het Zuidstation in Brussel. “We roepen de werknemers op om zich vrij te maken”, zegt Luc Piens van de christelijke vakbond.

Ook wie normaal moet werken, zal kunnen meedoen. “We dienen een stakingsaanzegging in om de mensen in de mogelijkheid te stellen deel te nemen” aan de concentratie, duidt Ludo Sempels van de socialistische vakbond. “Er zullen gevolgen zijn voor het treinverkeer.” De aanzegging loopt 24 uur, van 11 december om 22 uur tot 12 december om 22 uur.

Volgens sommige bronnen is er een actieplan uitgewerkt, met nog meer acties indien het sociaal overleg blijft aanslepen. Maar over eventuele verdere acties laten de vakbondslui zich nog niet uit.

Niet aanvaard

HR Rail aanvaardt de staking niet. “Deze procedure voorziet dat alle verzoeningsmiddelen moeten worden aangewend vooraleer kan worden overgegaan tot stakingsacties die een grote impact hebben op onze klanten”, klinkt het in een persbericht van HR Rail. Dat betekent dat spoorlui die op 12 december toch zouden staken, een sanctie riskeren.

“We verwerpen de aanzegging om procedurele redenen”, zegt HR Rail-woordvoerster Barbara Kielbaey. “Voordat er zo’n zware acties kunnen komen, moeten eerst alle verzoeningsmiddelen aangewend zijn”, en dat is volgens het bedrijf nog niet het geval. “Er had nog veel meer overleg moeten plaatsvinden.”

Loonsverhoging

De spoorbonden verwierpen vorige week een ontwerp van sociaal akkoord voor de periode 2020-2022 bij de spoorwegen. Ze hadden de directie een week de tijd gegeven om aan hun eisen tegemoet te komen, maar die ging daar volgens de bonden niet op in.

Concreet vragen ze een loonsverhoging met 1,1 procent - net als wat in de privésector is overeengekomen -, statutaire aanwervingen, dezelfde loonvoorwaarden voor contractuelen en statutairen en het behoud van de 36 urenweek.

Directie en vakbonden zullen vermoedelijk in de loop van volgende week nog rond de tafel zitten. Er is nog geen concrete afspraak gemaakt. Door de stakingsaanzegging treedt het systeem van minimale dienstverlening in werking. 




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Raoul Rouma

    35 miljard investeren in die luilakken en steeds slechtere service, hoe kun je dat in hemelsnaam verantwoorden. Dat ze eerst eens snijden in dat kader, 200 soorten premies en nog willen staken ook. Steeds toegeven aan die heren hun verzuchtingen waar niets en nooit wat tegenover zal staan, belachelijk. Dik loon premies en een dik pensioen uitdelen is zowat het enige wat die Ceo's kunnen, niet moeilijk indien je uw delicatessen zaak ruilt voor deze dik betaalde job.

  • Walter Wouters

    1 CEO voor NMBS en Infrabel samen, twee verschillende CEO's werken elkaar tegen, zie DB(Deutsche Bahn) zij werken veel beter dan in België..............

  • Benny Raes

    De meesten die hier iets posten, oordelen al maar weten helemaal niet wat er op de onderhandelingstafel ligt. En wat er in de media gepubliceerd wordt is maar een heel klein deeltje daarvan en is dan nog zeer éénzijdig gefilterd om het publiek in een bepaalde richting te sturen. Dus ipv hier jullie gal uit te spuwen, neem contact op met iemand die jullie klaar en duidelijk kan uitleggen wat er werkelijk op tafel ligt en kan uitleggen wat de gevolgen zijn.

  • Ludo Hermans

    Eigenlijk zou men de onschendbaarheid van deze (en andere) directies moeten opheffen!

  • Mark Delange

    Gewoon al die bedrijfjes om postjes te verdelen afschaffen en terug onder 1 NMBS plaatsen. Problem solved. Enige probleem dat dan overblijft is dat al die politieke postjes verdwijnen en er geld over zal zijn.