Spoedartsen luiden alarmbel over noodnummer 1733: “Patiënten verdienen beter dan soort dokter Google”

Wie naar het nummer 1733 belt, komt terecht bij een operator van de noodcentrale.
VRT Wie naar het nummer 1733 belt, komt terecht bij een operator van de noodcentrale.
De Belgische beroepsvereniging van spoedartsen (BeCEP) maakt zich zorgen over 1733, het snelkiesnummer voor niet-dringende hulpverlening dat stap voor stap wordt ingevoerd in België. Dat meldt Gazet van Antwerpen.

Het nummer 1733 zou volgend jaar permanent bereikbaar moeten zijn voor niet-dringende hulp. Wie ernaar belt, krijgt een operator van de noodcentrale aan de lijn die op basis van de gezondheidsklachten de patiënt verwijst naar de lokale wachtdienst, de eigen huisarts of de spoeddienst. Eind vorig jaar zouden de noodcentrales, huisartsen en spoedartsen een akkoord hebben bereikt over het nieuwe systeem. Maar nu komt de beroepsvereniging van Belgische spoedartsen met kritiek.

“Patiënten verdienen beter dan een soort dokter Google, ze verdienen ervaren clinici die hun klachten meteen ter harte nemen. Zeker als het over urgenties gaat", zegt BeCEP-voorzitter Jan Stroobants. "Mensen weten zelf het beste bij wie ze op welk moment terecht moeten met hun klachten.”

De Leuvense huisarts Chris Van Der Mullen, een van de bezielers van 1733, vindt dat patiënten die op hun buikgevoel afgaan bij het inroepen van medische hulp "middelen verslinden". "1733 is een manier om orde in de chaos te krijgen", zegt hij.

De Block: “Geef het een kans”

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) is bereid om in overleg te gaan, maar zij vraagt het nummer een kans te geven. “Het is toch raar dat men 112 belt voor een herseninfarct en bij een operator mag terechtkomen, maar dat voor een snotneus of een splinter niet bij een operator zou mogen terechtkomen”, aldus De Block in ‘De Ochtend’ op Radio 1. “Het is goed uitgewerkt. We hebben lange proefprojecten gehad. Geef het alstublieft een kans en wees niet bevooroordeeld”, zegt de Open Vld-minister nog. 




15 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • rudy van hecke

    het gaat goed in belgié met al die noodnummers zal maar een mapje maken zeker om al die noodnummers te bewaren en ze dan vanbuiten te leren

  • emiel Clarijs

    Verspild geld, beman eerst de huidige noodcentrales voor 112 voldoende, en wie gaat al die noodnummers uit elkaar houden?, komt duidelijk weer uit het brein van één of ander groot licht op het ministerie.

  • Paul Boutsen

    Fijn, misschien eerst eens database aanleggen van alle noodnummers die nu van kracht zijn en de vroegere die niet meer van kracht zijn: 900-100-112-1722-1733...Een noodnummer moet van klein tot groot, van jong tot oud door iedereen altijd gekend zijn. Nu is het om 2 jaar een nieuw nummer, en let op...1733 zal door dit argument van de dokters terecht sneuvelen.

  • Petros Verschueren

    Er zijn geen dokters, maar te weinig geneesheren.

  • Gunther Mampaey

    Zolang dat ministers geen verantwoording moeten afleggen voor hun acties, blijft de boer verder ploegen. Ik ben benieuwd hoe ze bvb, een "niet" bestaande ziekte gaan behandelen, zoals fibromyalgie en CVS, eerst een hele discussie aan de telefoon? Ik heb het al voor gehad met een ambulance dienst. En geloof me, dat is het laatste wat je wil tegenkomen als je over de grond kruipt van de pijn.