Sophie Dutordoir: van delicatessenzaak naar top NMBS

De regering-Michel heeft Sophie Dutordoir (53) benoemd tot spoorbaas. De ex-topvrouw van Electrabel vervangt Jo Cornu als CEO van de NMBS. Het kernkabinet heeft daarover vandaag een akkoord bereikt.

Dutordoir kwam in september als beste kandidaat uit een lijst die een headhunter had opgesteld in opdracht van de regering. Al maanden wordt er gespeculeerd over haar komst naar de spoorwegen, maar nu is de knoop definitief doorgehakt. Het kernkabinet heeft de 53-jarige Dutordoir aangeduid als hoofd van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen. "Men is mij komen vragen om de job op te nemen", zei ze. Over de link die wordt gelegd tussen haar en CD&V, trekt ze zich naar eigen zeggen niets aan.

BELGA

Dutordoir stopte eind 2013 als topvrouw bij energiebedrijf Electrabel om een delicatessenzaak uit de grond te stampen, maar kwam enkele weken geleden terug in beeld toen duidelijk was geworden dat Cornu een punt achter zijn loopbaan wilde zetten. Met de 53-jarige Dutordoir komt er voor het eerst een vrouw aan het hoofd van het spoorbedrijf.

"Hardwerkend"

"Ik verzeker u dat u in mij een hardwerkende, rigoureuze en warme vrouw zal vinden." Op die manier heeft Dutordoir, zichzelf vandaag voorgesteld aan de pers. Ze benadrukte veel respect te hebben voor de aandeelhouders, maar ook voor het personeel, de vakbonden en uiteraard de reizigers.

De voormalige topvrouw van Electrabel beseft dat de NMBS voor grote uitdagingen staat. Zo ligt de gegarandeerde dienstverlening bijvoorbeeld in het verschiet. Op concrete vragen ingaan, deed ze evenwel niet. Ook premier Charles Michel onderstreepte dat het niet de bedoeling is onderhandelingen te voeren via een persconferentie.

Volgende week vindt een gesprek tussen Dutordoir, Cornu en minister van Mobiliteit François Bellot plaats. "Ik vraag geen jaar, maar neem enkele weken om met meer diepgang een idee te vormen van de uitdagingen", luidde het. De delicatessenzaak die na haar vertrek bij Electrabel opende in Overijse, zal nog even open blijven.

Opvallend waren de woorden van lof voor de "fantastische onderneming". Ze wees er daarbij op dat het bedrijf elke dag 700.000 reizigers vervoert, dat er een zeer grote technische competentie aanwezig is, net als een zeer grote loyauteit. "Het kan niet anders dan dat we allen samen de draai kunnen maken en het bedrijf moderner maken en laten evolueren zodat de reiziger nog meer blijdschap kan vinden", sprak Dutordoir. Toekomstige beslissingen zullen worden getoetst aan één zin: brengt het iets meer op voor de reiziger."

Premier Charles Michel wees erop dat het afgesproken loonplafond behouden blijft. Dat komt neer op 290.000 euro per jaar. "Een zeer juist loon", vindt Dutordoir. Zij heeft overigens nog een aantal bestuursmandaten, zoals bij bpost. Dutordoir zal met minister Bellot nagaan wat ze daar idealiter mee doet. Ze benadrukt dat haar volle prioriteit naar de NMBS zal gaan, al leert haar ervaring dat "het goed is zich niet te isoleren". Op een "gezonde en gedoseerde" manier contacten onderhouden met de sociale, economische en politieke wereld, moet ervoor zorgen dat je niet wereldvreemd wordt, aldus Dutordoir.

BELGA

Vakbond: "Hoop dat we samen van NMBS delicatessenzaak kunnen maken"

De vakbonden laten zich in hun reactie inspireren door het verleden van de nieuwe NMBS-CEO. "Ik hoop dat we samen van de NMBS een delicatessenzaak kunnen maken", zegt Luc Piens van ACV.

Ook de vakbondsmannen van ACOD waren in een creatieve bui. "De benoemingstrein heeft eindelijk haar eindstation bereikt", klinkt het daar. "Maar er staat geen verwelkomingscomité in het eindstation. Reizigers en het spoorwegpersoneel hebben andere zorgen aan hun hoofd. Zij betalen immers de opeenvolging van onrealistische besparingen bij het spoor: verhoogde werkdruk en minder dienstverlening."

Ludo Sempels van ACOD wil dat Dutordoir "een rood sein geeft aan de regeringspartijen, die de mannen en vrouwen van het spoor niet alleen opzadelen met alle zonden, maar ook bespotten zonder schaamte". De nieuwe CEO zal meer dan ooit moeten investeren in een sociale dialoog op basis van wederzijds respect en vertrouwen, klinkt het nog. Sempels eist ook dat de CEO geen nevenmandaten heeft en zich exclusief bezighoudt met het spoor.

Piens hoopt dat Dutordoir snel werk zal maken van het ondernemingsplan en het beheerscontract voor de NMBS. "We wachten daar al lang op en het brengt onzekerheid. We verwachten zeer binnenkort een uitnodiging van haar om samen te zitten." Sempels wil dat ze nadenkt over de "rol van de spoorwegen in een klimaatneutrale wereld".

"De benoemingstrein heeft eindelijk haar eindstation bereikt. Maar er staat geen verwelkomingscomité. Reizigers en het spoorwegpersoneel hebben andere zorgen aan hun hoofd"

Photo News

Groen: "Focus op stipte, veilige en comfortabele treinen?"

Groen-Kamerlid Stefaan Van Hecke hoopt dat Sophie Dutordoir, de nieuwe ceo van de NMBS, zal focussen "op stipte, veilige en comfortabele treinen voor de treinreizigers". Dat zegt hij in een eerste reactie op de benoeming van Dutordoir door de federale regering.

Volgens Van Hecke moeten de treinreizigers primeren op de "politieke stoelendans", nu er ook benoemingen gebeurd zijn in de raden van bestuur van de NMBS, Infrabel en "zelfs bpost". "Het is een teken dat deze regering van N-VA, MR, Open Vld en CD&V dezelfde politieke-benoemingscultuur hanteert als de vorige regeringen. Dergelijke politieke benoemingen zijn helemaal oude politieke cultuur. De treinreizigers zijn daar helemaal niet bij gebaat", aldus Van Hecke. "N-VA toont zich hier als een traditionele establishmentpartij."

De groenen verwachten nu een "ambitieus beheerscontract en vervoersplan dat de dagelijkse omstandigheden voor de reizigers verbetert". Dutordoir moet ook de sociale dialoog met werknemers van de NMBS duurzaam verbeteren, luidt het. "Wij verwachten bovendien dat ze beter overlegt met Infrabel. Met files die steeds langer worden en steeds meer luchtvervuiling, is er dringend nood aan een NMBS-directie die de toekomst voorbereidt."

BELGA

Herman De Bode

Herman De Bode wordt voorzitter van de raad van bestuur van infrastructuurbeheerder Infrabel. Dat werd in regeringskringen vernomen.

De Bode is de voormalige topman van adviesbureau McKinsey en was tot voor kort kabinetschef bij vicepremier Jan Jambon (N-VA). Bij de laatste Kamerverkiezingen was De Bode lijstduwer in Antwerpen. Hij ondertekende indertijd het "Manifest voor een zelfstandig Vlaanderen in Europa" van de denkgroep "In de Warande", waardoor hij bij McKinsey een stap opzij moest zetten. De Bode neemt bij Infrabel de plaats in van Christine Vanderveeren.