Socialistische spoorvakbond roept op tot 24 urenstaking op 10 oktober

Photonews
De socialistische vakbond bij de spoorwegen, het ACOD Spoor, roept op tot een spoorstaking op 10 oktober. Van maandag 9 oktober 22 uur tot dinsdag 10 oktober, 22 uur, vraagt het ACOD Spoor het werk neer te leggen uit onvrede met "de afbraakpolitiek van deze regering". Groen heeft begrip voor de stakingsaanzegging, maar roept de socialistische spoorbond op de reizigers niet te treffen en een betaalstaking te organiseren. 

"Reeds meer dan een jaar investeren we volop in een sociaal overleg dat helaas verlamd wordt door de afbraakpolitiek van deze regering", motiveert de ACOD de stakingsaanzegging.

Nadat eerder al duidelijk werd dat de socialistische vakbond er opnieuw een 'hete herfst' van wil maken dit najaar, kondigt de spoorvakbond nu aan op 10 oktober over te gaan tot een 24 urenstaking. Die dag, zo maakte de socialistische overheidsvakbond gisteren al bekend, wordt een 'reactiedag', met verschillende acties tegen de regering Michel I.

"Om alle spoorwegmensen de kans te geven deel te nemen" roept het ACOD Spoor nu op tot een 24 urenstaking van maandag 22 uur tot dinsdag 22 uur. "Wij bieden onze verontschuldigingen aan de reizigers die geconfronteerd worden met de acties", zegt het ACOD Spoor ook nog.

We bieden onze verontschuldigingen aan de reizigers die geconfronteerd worden met de acties

ACOD Spoor

State of the Union

De acties van de vakbond zijn gepland in de periode dat het parlementair jaar opnieuw op gang komt. Mogelijk valt de 'reactiedag' van de socialistische vakbond samen met de zogenoemde 'State of the Union' van premier Charles Michel, die de voorbije twee jaar steeds op de tweede dinsdag van oktober viel.

Het zal ook rond die periode zijn dat Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS, haar strategisch plan voor de spoorwegen voorstelt in de Kamer.

Charles Michel.
belga Charles Michel.
NMBS-baas Sophie Dutordoir.
belga NMBS-baas Sophie Dutordoir.

ACV nog niet beslist

ACV-Transcom heeft net als de federatie van openbare diensten nog geen standpunt ingenomen over de 'reactiedag' op 10 oktober, zegt Luc Piens, algemeen sectorverantwoordelijke bij de christelijke vakbond. "Op dit ogenblik worden de instanties samengeroepen. Naar eind volgende week zal het standpunt bekendgemaakt worden", aldus nog Piens in een eerste reactie.

VSOA Spoor: "Nog geen standpunt ingenomen"

De top van de liberale spoorvakbond (VSOA Spoor) was deze voormiddag niet op de hoogte van de oproep van de socialistische spoorbond voor een 24 urenstaking in oktober. "Er is hieromtrent nog niets besproken en geen enkel standpunt ingenomen", zegt Marc Lauwers, federaal secretaris VSOA Spoor.

Het thema zal morgenvoormiddag wellicht besproken worden op een voorzien bestendig comité van VSOA Spoor, gaf Lauwers nog mee.

Groen pleit voor betaalstaking

Groen-Kamerlid Stefaan Van Hecke noemt de onvrede bij het NMBS-personeel "begrijpelijk". Volgens hem investeert de regering-Michel ook "meer in symboolmaatregelen als de minimale dienstverlening dan in de spoorinfrastructuur en de kwaliteit".

Toch roept de oppositiepartij de vakbond op om de reizigers zelf te sparen. Van Hecke: "Het kan niet dat de reiziger opnieuw de dupe wordt van het sociaal conflict. Zij krijgen het al hard genoeg te verduren. Daarom stellen we voor dat een betaalstaking als alternatieve actievorm wordt gebruikt."

Stefaan Van Hecke (Groen)
photo_news Stefaan Van Hecke (Groen)

"Betreurenswaardig"

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is niet blij met de aankondiging van ACOD Spoor. "Een treinstaking gebruiken om je ontevredenheid met het regeerbeleid te tonen, is betreurenswaardig", zegt de Franstalige liberaal, die in de actie het belang van een gegarandeerde dienstverlening ziet.

Bellot benadrukt daarbij dat de regering net hard werkt voor het spoor. Zo verhoogt in december het totale spooraanbod met 5 procent, nadat er in december vorig jaar 78 extra voorstedelijke treinen kwamen. "Dit is de grootste toename in 20 jaar", luidt het. Bovendien werd bovenop het investeringsplan 1 miljard euro extra voor de uitbreiding van de spoorinfrastructuur voorzien en is er voor 1,3 miljard euro geïnvesteerd in een eerste schijf nieuwe, comfortabele treinen.

De minister onderstreept dat hij elke dag werkt aan het verbeteren van de dienstverlening door de NMBS aan de reizigers, op het moment dat mobiliteit voor veel burgers een belangrijk aandachtspunt is. Bellot herhaalt dat hij de NMBS verder wil voorbereiden op de opening van de binnenlandse passagiersspoormarkt die in 2023 voorzien is.

"Dit betekent dat een verbetering van de algemene prestatiecijfers van de NMBS nodig is als we de openbare dienstverlening willen blijven laten uitvoeren door de NMBS. Geen inspanningen doen op dit vlak zou schadelijk kunnen zijn voor het bedrijf en haar personeel", zegt Bellot. Hij vindt het overigens niet correct dat de privatisering van de NMBS als reden voor de staking naar voren wordt geschoven. Zowel hijzelf als premier Charles Michel verklaarden vorige week immers nog dat die niet aan de orde is.

Minister van mobiliteit François Bellot.
photo_news Minister van mobiliteit François Bellot.