Sociale dumping in Gentse haven: Slovenen slapen zonder stroom of verwarming boven kantoren transportbedrijf

Het transportbedrijf is werkzaam in de Gentse haven.
Photonews Het transportbedrijf is werkzaam in de Gentse haven.
Bij een controle in de Gentse haven zijn twintig vrachtwagens in beslag genomen bij een transportbedrijf dat verdacht wordt van sociale dumping, die naar schatting 2 miljoen euro vermogensvoordeel opleverde. Dat meldt het Gentse arbeidsauditoraat. Het bedrijf werkte met Slovenen, die 7 dagen op 7 tot 12 uur per dag werkten, en verbleven in een conciërgewoning zonder elektriciteit en verwarming of sliepen op matrassen boven de kantoorruimte.

De controle gebeurde gisteren bij het bedrijf Cartec aan de Veeweg in de Gentse haven. Volgens het onderzoek werkte de transportonderneming met schijnzelfstandigen en ten onrechte vanuit Slovenië gedetacheerde werknemers, zegt het arbeidsauditoraat.

Twee miljoen euro

“De chauffeurs verbleven op het terrein in een conciërgewoning zonder elektriciteit en verwarming alsook op matrassen boven de kantoorruimte. Zij werkten a rato van 11 à 12 uur per dag en dit 7 dagen op 7. Officieel wordt de activiteit vanuit Slovenië georganiseerd, maar de controle toont aan dat alles vanuit België geregeld en geleid wordt, met ontduiking van de Belgische arbeids- en socialezekerheidsregels tot gevolg.”

Het arbeidsauditoraat raamt het vermogensvoordeel aan ontdoken lonen en sociale zekerheidsbijdragen op 2 miljoen euro. Het bedrijf en de Sloveense zaakvoerder worden verdacht van mensenhandel en inbreuken op het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht. Ook werd een aantal inbreuken op de vervoerswetgeving vastgesteld waarvoor een bedrag aan onmiddellijke inningen van 23.000 euro werd uitgeschreven.

Statuut van slachtoffer mensenhandel

De chauffeurs van het bedrijf kregen het statuut van slachtoffer van mensenhandel aangeboden, maar geen van hen wenste daarop in te gaan. Ze werden verhoord en kregen daarna opvang in betere omstandigheden. De twintig vrachtwagens worden in beslag gehouden op het bedrijfsterrein zelf, dat verzegeld werd.

Aan de actie namen de Gentse en Antwerpse scheepvaartpolitie deel, samen met de federale wegpolitie Oost-Vlaanderen en verschillende sociale inspectiediensten.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Frank Hamelers

    Etienne , je vind geen Belgische chauffeurs meer

  • Ludo Adriaensen

    In de haven van Antwerpen zijn er ook bedrijven met de zelfde formule kantoren in Bulgarije of Polen Sloovenië Roemenië enz. en aangestuurd vanuit de kantoren in België daar is de havenpolitie van op de hoogte

  • Jan Van Rompaey

    Daar komt weeral niets van. Malafide advocaten en rechters zullen er voor zorgen dat niemand gestraft zal worden.

  • Erik Snarevlis

    Niet moeilijk dat deze chauffeurs een gevaar op de baan zijn en voor heel wat leed zorgen.. als je al je frustraties waarmee je baas je opzadelt alleen maar in je cabine kan afreageren..

  • Etienne Vanhoegaerden

    Klaus die mannen hebben dat zelf nog niet zal een heel stuk lager liggen maar daar gaat het niet om. Er zijn veel Belgische chauffeurs die geen werk meer vinden omdat we hier minimum lonen hebben en die rijden voor veel minder op onze wegen