Sociaal conflict bij skeyes kost al 10 miljoen euro

BELGA
Belgische passagiers- en vrachtmaatschappijen hebben al voor zowat 10 miljoen euro schade geleden door het sociaal conflict bij luchtverkeersleider skeyes. Dat hebben de leden van de Belgian Air Transport Association (BATA) aangegeven tijdens een gesprek met minister van Economie Kris Peeters (CD&V). De twee sociaal bemiddelaars die zijn aangesteld om het conflict te ontmijnen, brengen deze namiddag verslag uit bij de minister.

BATA verenigt de passagiersmaatschappijen Brussels Airlines en TUI fly, en de vrachtspelers DHL en ASL. Zij ramen de schade door het sociaal conflict bij skeyes, dat al wekenlang aansleept, op zowat 10 miljoen euro.

“Het gaat om een ruwe schatting, gebaseerd op onder meer de kost van de vluchten die geannuleerd moesten worden door de voortdurende onderbrekingen van de dienstverlening van skeyes”, zegt Herman Carpentier van BATA. “Daarbij komen nog imagoschade en dergelijke.”

Bij skeyes, het vroegere Belgocontrol, heerst er al lang een sociaal conflict. Het personeel is ontevreden over de hoge werkdruk en de arbeidsorganisatie. De christelijke vakbond diende begin februari een lijst in met een 25-tal actiepunten.

Zieke collega’s

De directie van skeyes bereikte in maart een sociaal akkoord met de socialistische vakbond, maar dat was niet genoeg om de lont uit het kruitvat halen. Eind maart werden dan twee sociaal bemiddelaars aangesteld. Hun opdracht loopt nog, deze namiddag brengen ze verslag uit bij Peeters.

Sinds de aanstelling van de bemiddelaars wordt er niet meer actief gestaakt bij skeyes, maar de luchtverkeersleiders zien het meestal niet zitten om nog vrijwillig in te springen voor zieke collega’s. Gaten in de bezetting raken daardoor niet opgevuld. Het luchtruim moest ook de voorbije dagen nog regelmatig (gedeeltelijk) gesloten worden, vooral ‘s nachts.

De acties hebben een impact op meer dan 63.000 werknemers en de schade loopt ondertussen al op tot bijna 10 miljoen euro

Kris Peeters (CD&V), minister van Werk

Vrachtverkeer

De nachtelijke onderbrekingen hebben vooral impact op het vrachtverkeer. Voor de luchthaven van Luik, de grootste vrachtluchthaven van het land, werd een oplossing gevonden in de vorm van samenwerking met de Duitse luchtverkeersleiding. Daardoor kunnen er ‘s nachts toch nog (een beperkt aantal) vluchten opstijgen en landen in Luik.

“De acties bij skeyes hebben een directe en indirecte impact op meer dan 63.000 werknemers en de schade van de acties loopt ondertussen al op tot bijna 10 miljoen euro”, stelt minister Peeters. “We doen er alles aan om de werking van de luchtverkeersleiding in België terug op niveau te brengen. Een luchtverkeersleiding die de klok rond functioneert, is onontbeerlijk voor de Belgische economie.”

Morgen zouden de bemiddelaars opnieuw rond de tafel zitten met directie en vakbonden van skeyes. 




20 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Mario Knapen

    De problemen bij Skeyes raken enkel opgelost als de CEO aan de deur wordt gezet. Dat peeters daar maar eens aan denkt. Hoe een persoon een hele organisatie kan verzieken en daarenboven nog dik voor betaald wordt.

  • David De Geyter

    Als de minister eens durfde ingrijpen en zei "trop is te veel en te veel is trop" behoorde dat verziekt boeltje daar al lang dat het verleden. Maar dienen Waal zwijgt in alle stilte!

  • Geert De Munck

    Een europese aanbesteding uitschrijven. Het zal snel gedaan zijn met de bevolking te gijzelen. Ze zullen snel genezen zijn en de werkdruk wèl aankunnen. Wedden dàt ????

  • Jacques Tassignon

    Jammer, maar zelf gezocht : voor mij nooit meer Zaventem.

  • Geert De Munck

    Het zou inderdaad goed zijn hier ook concurrentie te creëren, je zal zien dat ze plots de werkdruk wèl aankunnen, zelfs tegen een lager loon. Wedden ?