Snelheidslimiet in straat wordt volgens helft van Vlaamse automobilisten niet gerespecteerd

Beeld ter illustratie.
ANP XTRA Beeld ter illustratie.
Ruim de helft van de Vlaamse automobilisten vindt dat de maximumsnelheid in hun straat meestal niet wordt nageleefd. Tegelijkertijd wil een grote meerderheid van de autobestuurders zich wel aan de snelheidslimieten houden. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Met de Control Cruiser-campagne wil de VSV automobilisten herinneren aan de snelheidsregels en diegenen die zich aan de limiet houden bedanken.

Nieuw onderzoek van de VSV toont aan dat heel wat Vlaamse automobilisten te snel rijden als een probleem beschouwen: 53 procent vindt dat de autobestuurders in hun straat de toegelaten snelheid meestal niét respecteren. In zones 30 loopt dat zelfs op tot 64 procent.

Verder blijkt een grote meerderheid van de autobestuurders bereid om zich aan de snelheidslimieten te houden, al geven ze toe dat hen dat niet altijd even goed lukt. Meer dan acht op de tien automobilisten zijn bereid om de maximumsnelheid na te leven in schoolomgevingen (30 km/u) en binnen de bebouwde kom (50 km/u). In zones 30, buiten de bebouwde kom en op autosnelwegen is de bereidheid iets minder groot, maar gaat het toch om ongeveer 7 op de 10 autobestuurders.

Binnen de bebouwde kom en in schoolomgevingen achten de meeste autobestuurders de kans klein dat ze te snel zouden rijden (respectievelijk 81 procent en 80 procent), op autosnelwegen en in zones 30 daalt dat cijfer tot respectievelijk 66 procent en 58 procent.

Waarom te snel?

Onduidelijke snelheidslimieten, onderschatting van de risico's en aanvaardbaarheid van de maximumsnelheden blijken de voornaamste redenen waarom Vlaamse automobilisten wel eens te snel rijden.

“Control Cruiser”

Om de ruime meerderheid te ondersteunen die het belangrijk vindt om zich aan de snelheidslimiet te houden, lanceert de VSV vandaag een nieuwe campagne onder de noemer "Control Cruiser". Een Control Cruiser is een voorbeeldige bestuurder die zich overal aan de maximumsnelheid houdt. De campagne loopt van 29 september tot 3 november via affiches langs de hoofdwegen en via 10.000 lokale borden die inwoners in 122 deelnemende steden en gemeenten aan hun huisgevel bevestigen.




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • patrick morel

    Iedereen wil zone 30 in zijn straat, dat er ook zone 30 in andere straten is vinden velen vervelend.

  • raf peeters

    Woon in een straat met nabij een kleuterschooltje ,omgeving 50 ,aan de school 30 maar geen kat houd zich eraan,steeds gehaast blijkbaar maar vaak 70 tot 80 ipv 50 en de 30 is ook vaak tegen de 50.We gaan met drie eigenaars van dieren al demon-stratief steeds de school ten einde is met onze honden in 't midden v de weg lopen (geen voetpad,noch fietspad in de straat en straat veel te smal,bewust om traag te rijden) om zo de chauffeurs aan te manen van gas te gaan en .....'t werkt.

  • Dan Midden

    kan men de limieten dan ook eens in vraag stellen. 70/u op de scheldelaan zijnde een 2x2 die kilometers lang is? Veel ringwegen zijn ook nog maar 70, ken een ring waar je maar 50 mag, wat met zone 30 aan een schooltje op het platteland waar je ook maar 30 mag in de zomer terwijl er geen enkel kind te bespeuren valt?

  • danny janssens

    verdubbel rijtaksen en boetes

  • Luc Van Hauwermeiren

    René Mattyns laten we gewoon in elke wagen een simpel toestelletje met gps signaal installeren die elke snelheidovertreding registreert dan zijn die (volgens u) onnozele maatregels niet nodig. daaraan gekoppeld een rijbewijs met punten en binnen de kortste tijd zijn alle egoisten die denken alleen op de baan te zijn eruit.