Sms'je achter stuur gevaarlijker dan glaasje te veel

Photo News
Chauffeurs spelen vaker met hun smartphone terwijl ze rijden, zo blijkt uit een nieuw rapport van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid. Je maakt tot vier keer meer kans om bij een ongeval betrokken te geraken, meer dan met een glas te veel op.

"Wie belt, sms't of surft met zijn smartphone, maakt  3 tot 4 keer meer kans om bij een ongeval betrokken te raken", zegt Koen Peeters van het BIVV. "Dat is een hoger risico dan onder invloed rijden." Wie rijdt met één glas te veel op, en dus tussen de 0,5 en 0,8 promille in het bloed heeft, maakt 2,7 keer meer kans om in een ongeval betrokken te raken. 

Het BIVV is in toenemende mate verontrust over het fenomeen. "Eén op de vier minuten dat we achter het stuur zitten, zijn we afgeleid en niet zelden komt dat door onze smartphone", zegt Peeters. "In vergelijking met de traditionele gsm is het risico nog toegenomen. Door het gladde oppervlak van de smartphone en de kleinere toetsen op het aanraakscherm, vergt het meer aandacht om een sms te versturen."

Geen gordel 

Eén op tien Vlamingen draagt geen gordel in de wagen. Vooral passagiers laten de gordel vaak achterwege. Een nieuwe gordelcampagne, met Zeppe & Zikki in de hoofdrollen, moeten de bestuurders en passagiers bewuster maken van het belang van de gordel in de wagen.

"Samen met Zeppe & Zikki willen we kinderen tonen dat de gordel bij de auto hoort. De gordel vastklikken is een kleine moeite, maar het maakt een groot verschil in het aantal slachtoffers", aldus Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts.

Ook in Wallonië werd vandaag overigens een verkeerscampagne gelanceerd. Die campagne roept bestuurders op om voldoende afstand te houden op de Waalse (snel)wegen. Volgens cijfers van het bevoegde ministerie zouden 41 procent van de autobestuurders en 19 procent van de vrachtwagenbestuurders de veiligheidsafstanden niet respecteren. Op de autosnelwegen wordt bij een snelheid van 120 kilometer per uur aangeraden om minstens 67 meter afstand te bewaren tussen twee wagens.

LEES ER MEER OVER IN HET LAATSTE NIEUWS, OOK VERKRIJGBAAR IN DIGITALE VERSIE




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.