Smet: "Eigenlijke test circulatieplan volgt midden september, na de zomervakantie"

PHOTO_NEWS
Voor Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet was het te verwachten dat de invoering van het nieuwe circulatieplan en het verkeersvrij maken van de centrale lanen voor problemen zou zorgen. De mensen zullen hun gedrag moeten aanpassen, zei hij deze namiddag in de commissie Infrastructuur van het Brussels Parlement op interpellaties van Cieltje Van Achter (N-VA) en Céline Delforge (Ecolo). De eigenlijke test voor het plan volgt eigenlijk midden september, na de zomervakantie, aldus nog de minister.

Smet erkende dat het nieuwe circulatieplan voor extra hinder zorgde op de kleine ring en de invalswegen, maar volgens hem viel de toestand binnen de Vijfhoek en bij de MIVB mee. De nieuwe situatie zal een impact hebben op de werking van de MIVB: de reistijd van de buslijnen zal naargelang het traject met 5 tot 10 minuten stijgen, wat voor de openbare vervoersmaatschappij de inzet van tien extra bussen zal vergen.

Voor de minister is het van belang dat de bussen vloeiend rijden. Maar het heeft volgens hem geen zin om reeds na één of twee weken aanpassingen door te voeren. Men moet wachten tot de toestand gestabiliseerd is, maar men moet ook niet acht maanden wachten (tot het einde van de eindfase), voegde hij eraan toe.

Overleg

Smet benadrukte dat hij in permanent overleg is met de stad Brussel over het circulatieplan. Bij het opstellen van het plan werd door de stad de impact bestudeerd binnen de Vijfhoek. Buiten de Vijfhoek werd enkel de impact op de gewestwegen, niet die op de gemeentewegen van de andere gemeenten bestudeerd, antwoordde hij op een vraag van Van Achter. Die was verbaasd dat er geen studie over de impact op het openbaar vervoer gebeurd was. De minister beperkte zich in zijn antwoord tot de mededeling dat men een lichte toename van een aantal reizigers verwachtte. Op basis van de ervaringen zal er bijgestuurd worden.

PHOTO_NEWS

Ook avondspits verloopt moeizaam

De Brusselse kleine ring zat vanavond trouwens opnieuw vast. Naast het circulatieplan blijkt nu ook een nieuwe werf in de Belliardstraat roet in het eten te gooien. Dat zegt Inge Paemen, woordvoerster van Brussel Mobiliteit.

De timing voor de opening van de werf in de Belliardstraat was bijzonder ongelukkig. Door de uitbreiding van de voetgangerszone in het stadscentrum, was de kleine ring het grootste deel van de dag overbelast. Het doorgaand verkeer had het centrum gemeden en de kleine ring gebruikt. 's Ochtends zorgde het begin van de werken aan het Schumanplein door Beliris bovendien voor moeilijkheden bij het binnenrijden van de stad.

De opening van de private werf aan de Belliardstraat, waarbij twee rijstroken van de stadsader werden afgesloten, was oorspronkelijk voorzien voor woensdag, toen de vergunning van de werf zou ingaan. Maar de politie heeft de werken vandaag al toegelaten. Omdat de Belliardstraat de auto's uit het centrum leidt, verstoorde de werf vooral de avondspits, met opnieuw een ernstige impact op de kleine ring.

Brussel Mobiliteit verwacht dat de automobilisten de volgende dagen hun gedrag zullen aanpassen. Bovendien begint de zomervakantie woensdag en zal de totale verkeersdruk dan wellicht verminderen.