Ga naar de mobiele website
^ Top

Sloop van oude Ford-gebouwen in Genk gestart

Twitter Wim Dries
De sloop van de oude gebouwen op de Ford-site in Genk is deze ochtend gestart. De eerste fabriekshal op het terrein van 140 hectare werd neergehaald in aanwezigheid van Vlaams minister van Economie Philippe Muyters (N-VA), voorzitter van De Vlaamse Waterweg Frieda Brepoels, en Genks burgemeester Wim Dries (CD&V). De site wordt omgebouwd tot een nieuwe bedrijvenzone die 2.500 nieuwe jobs moet creëren.

De eerste steen van Ford Genk, een autoassemblage- en onderdelenfabriek van Ford Motor Company, werd gelegd in 1962. Een halve eeuw lang produceerde de fabriek talloze Ford-modellen, tot de productie werd overgeheveld naar het Spaanse Valencia.

"Daarmee kwam in Limburg een tijdperk ten einde", zei minister Muyters. "Met 4.210 werknemers was Ford Genk immers de grootste werkgever in de provincie Limburg en de op één na grootste autoassemblagefabriek in België. De sluiting zorgde voor een grote economische en sociale aderlating."

Herontwikkeling

Om de gevolgen op te vangen, startte de Vlaamse overheid in 2013 met de ontwikkeling en de uitvoering van een reconversieplan voor de provincie Limburg, het zogenaamde SALK-plan. Eind 2015 kocht ze de Ford-site. In augustus 2016 ging het Masterplan Ford Genk van start, een samenwerking van Vlaanderen met de stad Genk en De Vlaamse Waterweg om de voormalige industriële terreinen om te vormen tot een nieuwe bedrijvenzone. Een jaar later werden nu de afbraakwerken opgestart.

Burgemeester Dries is tevreden over de snelheid van de herontwikkeling. "Dat de site nauwelijks 30 maanden na de sluiting van Ford al een nieuwe invulling krijgt, is fantastisch", zegt hij. "De eerste jobs kunnen in de eerste helft van 2018 al worden ingevuld. De herontwikkeling luidt een mooie toekomst in voor de werkgelegenheid in Genk en Limburg."

Drie zones

De Ford-site werd verdeeld in drie zones. De zone gelegen aan het Albertkanaal, een gebied van 50 hectare groot, zullen transportbedrijf H.Essers en Haven Genk NV in concessie ontwikkelen. Samen willen ze ruim 130.000 containers extra per jaar via de waterweg vervoeren. De Vlaamse Waterweg nv staat in voor de sanering, de afbraak van de oude fabriekshallen en de aanleg van gemeenschappelijke nutsinfrastructuur in die zone.

Genk Green Logistics zal van de tweede zone van 40 hectare groot een logistiek park maken. De focus ligt daarbij op bedrijven in de e-commerce en de slimme maakindustrie. Een derde gedeelte van de Ford-site wordt een gemeenschappelijke strook met onder meer parkeergelegenheid en nutsvoorzieningen.

De afbraakwerken moeten volledig klaar zijn tegen december 2018. De werken hebben een kostenplaatje van 6,3 miljoen euro.




2 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Joost Hemmen

    Nu ik geloof dat essers en de gelijke geertrans dit kunnen financieren door middel overuren als beschikbaarheids tijd Te betalen a €.0,10 minder dan het normale uurloon dat men 60 uur gemiddeld onderweg is en als er een defect is wat graverend is voor de chauffeur en mede weg gebruikers niet gerepareerd word nee dan stopt het bij mij. terwijl men continu Voor de bouwsector rijd betaald men logistiek.

  • Karel Van Beeck

    Essers, die liever werkt met buitenlandse onderbetaalde werknemers. Jobs,jobs,jobs!

Meld een bug