Slechts 64 NMBS-stations volledig toegankelijk voor reizigers met beperking

Slechts 64 NMBS-stations zijn volledig toegankelijk voor reizigers met een beperking.
Photo News Slechts 64 NMBS-stations zijn volledig toegankelijk voor reizigers met een beperking.
Slechts 64 van de 550 NMBS-stations waren eind 2017 volledig toegankelijk voor reizigers met een beperking. Aan het huidige tempo zullen alle stations pas binnen honderd jaar aangepast zijn. Dat schrijven De Standaard en Gazet van Antwerpen vandaag.

Om toegankelijk te zijn, moeten de treinstations aan een aantal voorwaarden voldoen. Alle perrons moeten minstens 76 centimeter hoog zijn en bij perrons die niet op het gelijkvoers liggen moet een lift of helling aanwezig zijn. 

Daarnaast moeten er minstens een ticketautomaat en blinde­geleidelijnen zijn.
Eind 2017 voldeden amper 64 van alle 550 Belgische stations en stopplaatsen aan al die criteria. De NMBS en Infrabel passen jaarlijks gemiddeld vijf stations aan. "In dat tempo moeten we nog honderd jaar wachten tot elk station en elke stopplaats toegankelijk is", hekelt Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) in de kranten.

Volgens de NMBS is de verhoging van de perrons de grootste uitdaging, aangezien de treinsporen daardoor lange tijd buiten dienst worden gesteld. "Afhankelijk van de ligging en de omvang van het station, kan zo'n aanpassing leiden tot bouwtijden van gemiddeld een jaar per perron", zegt woordvoerder Bart Crols. Het kostenplaatje loopt dan weer op tot een miljoen euro per perron.




12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • KERSTENS Kerstens

    En met de komende vergrijzing kunnen ze maar beter een aantal stations gewoon sluiten. Om beter op tijd te reizen hebben ze toch ook gewoon het aantal treinen verminderd. De beste score halen ze als er geen treinen en geen stations meer zijn. Is er ook meer geld over voor hun bonussen.

  • willem merken

    Ga eens kijken in Vilvoorde dat zegt genoeg. NMBS en hun aanhangsels Meer directeurs en chefs die alleen voor papier zorgen (en hun eigen portemonéé) dan er mensen zijn om het echte werk te doen.

  • luc Van Neygen

    Luc Van Neygen In het station van Gent Sint Pieters is perron 8 al maanden enkel bereikbaar via een ijzeren trap. Deze trap is zeer gevaarlijk en voldoet niet aan de veiligheidsvoorschriften. Voor mensen met een beperking en ouderen een groot probleem.

  • Arie Verwimp

    Wij zijn bijna 2020 en nog altijd maakt de nmbs er geen werk van...gewoon privatiseren die handel en al die politieke postjes buitengooien.

  • Johan Billiet

    @patrick morel: ga eens kijken naar bv. stations in Nederland, daartegen zijn de onze antiek, bouwvallig, slecht tot niet onderhouden, ongezellig, rommelig en niet onderhouden...dan mogen we blij zijn dat enkele steden reeds toch meer moderne stations hebben (of krijgen) met een wat hoger designgehalte en die ook goed worden onderhouden..