Slechts 42 procent Belgen weet wat fairtradehandel is

Slechts 42 procent van de Belgen weet wat fairtradehandel is, en slechts vier procent zegt het concept goed te kennen. Dat blijkt uit een peiling van Dedicated Research, naar aanleiding van de internationale dag van de fair trade op 10 mei.

Kennis
Belgen associëren de term vooral met klassieke fairtradeproducten, zoals koffie, chocolade of bananen en in mindere mate ook met kledij en textiel. Heel wat Belgen denken automatisch aan de Oxfam-winkels en de Wereldwinkels, maar over de landen waar de fairtradeproducten vandaan komen, weten ze vrij weinig. Vaak denken ze aan "de ontwikkelingslanden" in het algemeen, maar kunnen ze niet spontaan enkele landen opnoemen waar fairtradeproducten geproduceerd worden.

Houding
Volgens de peiling staat slechts een Belg op de drie positief tegenover fair trade. Wie positief is, is dat voornamelijk omwille van de eerlijkheid en de rechtvaardigheid, de hulp aan de lokale bevolking, maar ook voor de kwaliteit.

Kritiek
Als mensen kritiek hebben op de fairtradehandel, is dat voornamelijk omdat ze het te duur vinden (15 procent). Vier procent van de duizend ondervraagde personen heeft er zijn twijfels over dat de lokale producenten daadwerkelijk de gerechtvaardigde prijs krijgen voor hun producten.

Koopgedrag
Toch koopt 40 procent ooit wel eens fairtradeproducten. Het gaat dan voornamelijk om koffie, chocolade, fruitsap en wijn. (belga/sam)

Onder andere Elio Di Rupo poseerde voor een campagne van Oxfam.
UNKNOWN Onder andere Elio Di Rupo poseerde voor een campagne van Oxfam.